نکات مهم درباره سرطان روده

نکات مهم درباره سرطان روده

از نگاه ما در پلی نیک، سرطان روده یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌های حال حاضر در جهان به شمار می آید. دلیل اول این که، این سرطان بیشتر افراد عادی را درگیر می کند و ممکن است هیچ یک از اعضای خانواده فرد مبتلا به سرطان به سرطان کولون دچار نشده باشند. دلیل دوم هم از علائم بیماری نشات می گیرد. متاسفانه سرطان روده بزرگ در مراحل ابتدایی بیماری می تواند بدون هیچ گونه علائمی باشد و علائم دیگر آن مثل درد در ناحیه شکم و اسهال هم به حدی عادی تلقی می شوند که فرد مبتلا هیچ تردیدی از بابت ابتلا به سرطان به خود راه نمی دهد.
با این مقدمه، به سراغ سه تا از مهم ترین پرسش های شما می رویم و سعی می کنیم به ساده ترین و روشن ترین شکل ممکن به آن ها پاسخ دهیم.

1. اگر سرطان روده در مراحل اولیه فاقد هر گونه علائم خاصی است، پس چه زمانی و بر چه اساسی به پزشک مراجعه کنم؟

نکته اول این که اکثر افرادی که به این سرطان مبتلا می شوند در اواخر میانسالی و دوران پیری به آن گرفتار می شوند؛ بنابراین شعار همیشگی پلی نیک یعنی (چکاپ،چکاپ،چکاپ) را فراموش نکنید.
اگر بالای 50 سال سن دارید، حتما سالانه یک بار آزمایش مدفوع بدهید و هم چنین می توانید تست کولونوسکوپی را سالانه یک بار انجام دهید تا سرطان روده در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود.

2. چرا تشخیص در مراحل اولیه سرطان روده انقدر مهم است؟

خب، پاسخ این سوال به مفهوم مهمی به نام متاستاز برمی گردد. متاستاز را بعدها در قسمت مقالات آموزشی پلی نیک به تفصیل توضیح خواهیم داد اما فعلا همین قدر بدانید که اگر خدای ناکرده بعد از مرحله متاستاز به پزشک مراجعه کنید سلول‌های سرطانی از دیواره روده عبور کرده اند و به کبد، ریه و دیگر اعضای بدن رسیده اند و حتی استخوان‌های شما را هم درگیر کرده اند. در این مرحله به دلیل انتشار غده سرطانی دیگر امکان برداشتن تومور با جراحی وجود ندارد و تلاش پزشکان معطوف به افزایش طول عمر بیمار و جلوگیری از گسترش بیشتر سرطان خواهد بود.

3. چه طور می توان از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد؟

خب اگر بخواهیم پاسخ شما را در چند کلمه خلاصه کنیم می گوییم از سه چیز دوری کنید: چاقی، تنبلی و مصرف چربی.
کم تحرکی نقش بسیار پررنگی در بروز سرطان کولون دارد، بنابراین ورزش منظم و روزانه را در برنامه روزمره خودتان بگنجانید. این طوری چاق هم نمی شوید و عملا با یک تیر دو نشان زده اید و یکی از فاکتورهای ریسک دیگر را دور می زنید. در عین حال باید از مصرف زیاد گوشت قرمز هم بپرهیزید. هر چند با این اوضاع اقتصادی احتمالا بدون این که این مقاله خوانده باشید هم تا الان این نکته را رعایت می کردید.

راستی، برای چکاپ ها و تست های تشخیصی هم می توانید همیشه روی پلی نیک حساب کنید.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.