نسخه الکترونیک پزشک چیست؟

نسخه الکترونیک پزشک چیست؟

دریافت دارو از روی نسخه، همیشه کار خیلی آسانی نیست. اگر حتی یک بار پزشک شما دارویی را برایتان تجویز کرده باشد که باید برای دریافتش به یک مرکز خاص می‌رفتید، احتمالا با فرایند فرساینده و زمان‌برِ گشتن به دنبال دارو آشنا هستید. در بسیاری از کشورها ارتباط مالی میان پزشکان و بیماران حذف شده، تا هم درآمد پزشکان به صورتی مطمئن و مداوم به دستشان برسد و هم تا حد امکان، بیماری به دلیل کمبود مالی از درمان باز نماند. «ثبت نسخه الکترونیکی» امکانی است که سیستم درمان ایران را هم به همین سمت و سو خواهد برد و البته در وب سایت پلینیک، امکان ثبت و استفاده از نسخه الکترونیکی وجود دارد. در این مطلب این نسخه‌ها را می‌شناسیم و از چرایی وجودشان مطلع می‌شویم.

حذف دفترچه بیمه

حذف دفترچه‌های بیمه از سال 99

اگر در یک سال اخیر به پزشک مراجعه کرده باشید یا برای عکس‌برداری و کارهای معمول پزشکی به یک مرکز درمان رفته باشید احتمالا یک تغییر بزرگ را دیده‌اید: دیگر کسی از شما دفترچه بیمه نمی‌خواهد. از اسفند سال 1399، طرح حذف دفترچه فیزیکی بیمه همراه با راه‌اندازی نسخه الکترونیکی آغاز شد. در همان زمان بود که پلتفرم‌های مختلفی شروع به ارائه خدمت ویزیت و خرید آنلاین دارو کردند. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که افراد دارای دفترچه تا آخرین برگ می‌توانند از آن استفاده کنند، اما دیگر دفترچه کاغذی صادر نمی‌شود. در این طرح، افراد با مراجعه به مطب‌های پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اطلاعات شخصی‌اش (نام و کد ملی و تاریخ تولد و ...) را ارائه می‌کند و پزشک می‌تواند در سیستم آنلاین، سوابق بیمه او را چک کند. این اولین گام برای تبدیل نسخه‌های کاغذی به نسخه الکترونیکی بود.

نسخه الکترونیک پزشک چیست؟

همان‌طور که گفتیم، یکی از اهداف طرح نسخه الکترونیکی این است که ارتباط مالی بین پزشک و بیمار به حداقل برسد، که اگر این طرح کامل و صحیح انجام شود دقیقا همین اتفاق خواهد افتاد. در این طرح، پزشکان باید در «سامانه ثبت نام نسخه الکترونیک» ثبت‌‎نام کنند و بعد این فرایند را برای هر مراجع به صورت مستقل انجام بدهند:

  • ثبت کد ملی مراجع
  • مشاهده‌ی سوابق بیمه و پوشش‌های مختلف فرد
  • مشاهده‌ی پرونده‌ی سلامت
  • ثبت نسخه الکترونیکی و دادن کد رهگیری به مراجع

مبلغ ویزیت پزشک یا درمانگر در سریع‍ترین زمان ممکن (آخر همان روز یا روز بعد) توسط بیمه پرداخت می‌شود.

از دی ماه 1400، نسخه الکترونیکی در مراکز بیمارستانی و تشخیصی اجباری خواهند شد، این یعنی اگر به عنوان بیمار یک نسخه غیرالکترونیک داشته باشید، نمی‌توانید داروهایتان را دریافت کنید و به عنوان پزشک نیز، در غیر این صورت هزینه درمان را نخواهید گرفت. با کد رهگیری (که در آخر فرایند ثبت نسخه الکترونیک صادر می‌شود) اما هم می‌توانید از داروخانه‌ها نسخه را تهیه کنید و هم خرید آنلاین دارو را پیش ببرید.

سامانه ثبت نسخه الکترونیک

ثبت نسخه الکترونیکی در وب‌سایت پلی نیک

وب سایت پلینیک با یک تیم حرفه‌ای پزشک و مشاور، آماده کمک به جامعه محترم پزشکی و مردم کشورمان هستیم. چه پزشک باشید و چه بیمار، می‌توانید از خدمات پلینیک استفاده کنید.

پلینیک برای پزشکان: برای شروع طرح نسخه الکترونیک است. شما پزشکان عزیز می‌توانید از طریق این صفحه اطلاعات خود را ثبت کنید تا با شماره نظام پزشکی و اطلاعات اختصاصی دیگر، شما را به یکی از درمانگران طرح نسخه الکترونیک پزشک تبدیل کنیم. با طی شدن این مراحل، کافی است بیماران شما عکس نسخه کاغذی که برایشان می‌نویسید را در سایت اپلود کنند و در مدت زمان کوتاهی، نسخه الکترونیکی و معتبر خودشان را بگیرند.

پلینیک برای مراجعان: اگر به پزشک مراجعه کرده‌اید و حالا تنها چیزی که دارید یک نسخه کاغذی است، اصلا نگران نباشید و در این صفحه عکس آن را آپلود کنید. ما تمام مراحل ثبت را برایتان انجام می‌دهیم و در نهایت نسخه الکترونیک را به دستتان می‌رسانیم.

ما در پلینیک با سه بیمه‌ی این طرح یعنی تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح کار می‌کنیم.

آیا فقط پزشکان تحت قرارداد با بیمه‌ها می‌توانند نسخه الکترونیک پزشک ثبت کنند؟

خیر، حتی اگر پزشکی با هیچکدام از بیمه‌ها قرار داد نداشته باشد، بعد از اجباری شدن طرح نسخه الکترونیک می‌تواند از آن استفاده و برای بیمارانش دارو تجویز کند. برای تولید نسخه الکترونیک، نیازی به عقد قرارداد با بیمه ندارید، کافی است نسخه را به صورت همیشگی و با سربرگ معتبر مطب خودتان بنویسید و همراه با نام و نام خانوادگی کامل و کد ملی، به بیمار تحویل بدهید. او سپس می‌تواند برگه را به داروخانه ببرد (یا در وب‌سایت پلینیک آپلود کند) و با استفاده از کد ملی خود، هر جایی استعلام بیمه بگیرد. دارو بعد از نسخه‌خوانی الکترونیکی به بیمار تحویل خواهد شد. بعد از اجرای گسترده‌ی این طرح عقد قرارداد با بیمه، تغییر و افزایش تعرفه و ... نیز کاملا الکترونیکی انجام خواهد شد. 

نسخه الکترونیک پزشک، یک راه حل مناسب برای روزهای شیوع کرونا

نسخه الکترونیکی کار خرید آنلاین دارو را برای مراجعان ساده‎‌تر از همیشه می‌کند، آن هم در روزهایی که رفت و آمد به بیمارستان و داروخانه ممکن است به قیمت بیمار شدن تمام شود. با کد رهگیری خود می‌توانید خیلی راحت از پلتفرم‌های داروخانه آنلاین، همه چیز را درب منزل تحویل بگیرید و از رفت و آمد و گشتن در داروخانه‌های مختلف راحت شوید.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.