یافته‌های جدید و هیجان‌انگیز در مورد سرطان

یافته‌های جدید و هیجان‌انگیز در مورد سرطان

بیماری سرطان سالانه جان تعداد زیادی از افراد را می‌گیرد. افرادی که ممکن است اگر کمی زودتر بیماری‌شان را تشخیص داده بودند و روند درمان سرطان را شروع کرده بودند، می‌توانستند زنده بمانند. تنها در ایالات متحده آمریکا در سال 2020، ششصد و شش هزار نفر بر اثر سرطان جانشان را از دست داده‌اند. در ایران هم سالانه هزاران نفر بر اثر سرطان‏‌های مختلف (بیشتر سرطان معده) از دنیا می‎روند. بیماری سرطان، سال به سال حقایق جدیدی از انواع و مدل‌های مختلف خود به ما نشان می‌دهد و البته ما انسان‌ها هم، با پیشرفت علم می‌توانیم راه‎‌های تازه‌ و خلاقانه‌ای برای درمان و کنترل آن اختراع کنیم. در این مطلب، تعدادی از یافته‌های جدید و جذاب پزشکی در مورد سرطان و درمان سرطان و البته حقایق کمتر شنیده شده را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

منبع انرژی سلول‌ها در سرطان

منبع انرژی سلول‌ها

محققان کشف کرده‌اند که هر سلول، برای ادامه حیات به یک منبع نامحدود انرژی نیاز دارد که این منبع، معمولا به صورت گلوکز است. سلول‌های مبتلا به لوکیمیا (نوع خاصی از سرطان خون)، توانایی سلول‌های عادی را برای مصرف گلوکز مختل می‎کنند. این سلول‌های مبتلا به سرطان، گلوکز را از سلول‎‌‌های سالم می‎دزدند و برای رشد و پیشروی سرطان در بدن از آن سو استفاده می‎‌کنند. علاوه بر این، تحقیقات سرطان نشان داده‏‌اند که بعضی از سلول‌های مبتلا، می‎توانند به سادگی با این تغییر رژیم غذایی در بدن سفر کنند. با این وجود، یک مطالعه دیگر نشان داده که نوع خاصی از پروتئین می‌تواند در تغییر مکان و چگونگی دریافت انرژی به سلول‌های مبتلا به سرطان کمک کند. بعضی از سلول‎‌‌‌های سرطانی می‎توانند اسیدهای چرب را جایگزین قند کنند (در صورتی که نتوانند آن را به دست بیاورند). از بین یافته‌های جدید در مورد سرطان، این مورد خاص می‎تواند به طراحی درمان‌های تازه برای آن کمک کند.

سلول‌هایی که به چربی تبدیل می‎شوند

در طول یکی از مطالعات و تحقیقات سرطان، متخصصان متوجه شدند که می‌توانند با فریب سلول‌‎های سرطانی، کاری کنند که به سلول چربی تبدیل شوند و با این حقه جلو تقسیم آن‌ها را بگیرند. این تیم تحقیقاتی از سلول‌‎های سرطان سینه موجود در موش‎‌‌ها استفاده و آن‎ها را به چربی تبدیل کردند. این کار منجر به توقف رشد سلولی شد و سرطان را در بدن موش متوقف کرد. با وجود این که این تحقیق تنها بر روی موش‌ها انجام گرفته، می‎تواند برای ایجاد روش‌‎های جدید برای درمان سرطان در آینده به دانشمندان و پزشکان کمک کند.

سلول های T در سرطان

سلول‌های T

یکی از دیگر یافته‌های جدید در مورد سرطان، از نتایج تحقیقی است که در ژورنال دانشگاه UCLA چاپ شده است. این تحقیق نشان داده که کراتین می‏تواند به عنوان یک باتری انرژی بخش مولکولی در سیستم ایمنی بدن عمل کند. کراتین سلول‌‎های T CD8 را پرانرژی می‌کند و این سلول‎‌ها نقشی حیاتی در مبارزه و درمان سرطان دارند. سلول‎‌های T به بعضی از انواع خاص تومور و سرطان حمله کرده و به بدن قدرت مقاومت در برابر حمله آن‎ها را می‌دهند.

مهندسی در سیستم ایمنی بدن

تحقیقات سرطان نشان داده‎‌‌‌‌‌اند که می‌توان سیستم ایمنی بدن را طوری مهندسی و هدایت کرد که به سلول‌های بیماری که در قسمت‏‎‌‌های مختلف بدن سرطان ایجاد کرده‌اند، حمله کند. این تحقیق هم مثل تحقیق قبلی روی موش‎‌‌ها انجام شده، در طول آن متوجه شده‌اند که می‌توان سلول‎‌‌های در حال مرگ را طوری تحریک کرد که تومورها را نابود کنند. این کار، راه‌های بالقوه زیادی را برای درمان سرطان در چشم‌انداز آینده ما قرار خواهد داد.

 آیا سرطان مرده خواری میکند

سرطان‌ مرده‌خواری می‎کند

در یکی از دیگر یافته‌های جدید در مورد سرطان، یک نتیجه جالب وجود دارد. گروهی از دانشمندان در طی تحقیقات سرطان خود، متوجه شدند که سلول‌های سرطانی در هنگام شیمی درمانی به نوعی از مرده‌خواری روی می‌آورند. شیمی درمانی یگی از گزینه‌های اصلی درمان برای افراد مبتلا به سرطان است و این تیم تحقیقاتی، متوجه شده که در انواع مختلفی از سرطان، سلول‎‌ها در صورت احساس خطر (توسط شیمی درمانی) شروع به خوردن سلول‌های همسایه می‌کنند.

شیمی درمانی معکوس

تعدادی از محققان متوجه شدند که همه تومورها، بر اثر شیمی درمانی کوچک نمی‎شوند. در بعضی از انواع سرطان، شیمی درمانی ممکن است به متاستاز بیشتر منجر شده و سرطان را در تمام بدن پخش کند. این تیم متوجه شد که شیمی درمانی به جای درمان سرطان، در بعضی از نمونه‎‌‌های خاص این بیماری سیگنال‌هایی آزاد می‎کند که طول عمر سلول‌های سرطانی را بیشتر می‎کنند. این کشف خیلی خیلی مهمی است و ممکن است شیوه کاربرد شیمی درمانی را در آینده علم پزشکی، به کلی متحول کند.

درمان بالقوه برای تمام انواع سرطان

یک درمان بالقوه برای تمام انواع سرطان

درمان سرطان، نوع به نوع و فرد به فرد متفاوت است. دانشمندان دانشگاه کاردیف در ولز، به دنبال راه‎‌هایی تازه و امتحان نشده بودند که بتوانند با استفاده از آن‌ها، سیستم ایمنی خود بدن را به مبارزه با سرطان وا دارند. آن‎ها یک نوع خاص سلول T را در خون افراد کشف کردند که می‌تواند بدن را بررسی کرده و مثل یک اسکنر دقیق، مشخص کند که دقیقا کجا و چطور نیاز به کمک دارد. تفاوت این سلول با دیگر سلول‌های مشابه، توانایی تشخیص طیف گسترده‎ای از انواع سرطان ‎است. پیش از این، تصور این که یک سلول از ارگانیسمی داخل بدن بتواند کاری درمانی به این گستردگی را انجام بدهد دشوار بود. این سلول ممکن است بتواند درمانی واحد برای تمام انواع سرطان ارائه بدهد و در جمعیت‌های مختلف، سرطان‎‌های مختلفی مثل ریه، پروستات و حتی سرطان سینه را درمان کند.

آیا واکسنی برای درمان سرطان در راه است؟

درست مثل مبارزه با ویروس، واکسن‌های سرطان هم می‌توانند به بدن ما کمک کنند که با این بیماری مبارزه کند. واکسن درمان سرطان، یک واکسن درمانی است و ممکن است برای ساخت آن از سلول‌های سرطانی وام گرفته شود. پزشکان، سلول‌های سرطانی را از داخل بدن بیرون می‌آورند و با آن‎ها واکسن می‎سازند. وقتی آماده شد، می‏‎تواند دوباره به داخل بدن تزریق شده و به سرطان حمله کند. این واکسن‌ها می‎توانند برای سرطان خون، سرطان هوچکین (لنفوم هوچکین) و سرطان‌هایی مثل معده یا پروستات استفاده شوند. بعضی از مدل‌‎های واکسن سرطان به صورت آزمایشی و استفاده محدود، در بعضی از بیمارستان‌‏های دنیا استفاده می‎شوند اما به صورت یک راه حل جهانی برای درمان سرطان درنیامده‎‌‌اند.

 

منابع:

https://www.bbc.com/news/health-51182451

https://www.pharmiweb.com/article/7-most-exciting-new-findings-in-the-cancer-research-sector

https://www.cancer.org/latest-news/facts-and-figures-2020.html

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.