جواب مهم ترین سوالات درباره سرطان مری

جواب مهم ترین سوالات درباره سرطان مری

1- سرطان مری چیست؟

مری، لوله ای در حلق شماست که غذا را از دهان به طرف معده هدایت می کند و به نوعی گذرگاه غذا به شمار می آید. البته ساختار این اندام لوله مانند به همین سادگی ها نیست و از بافت های چندین لایه از جمله بافت همبند، غشای موکوسی و عضلات تشکیل شده است. در سرطان مری سلول های دیواره مری تغییر می کنند و این سلول های غیر طبیعی به صورت تهاجمی رشد می کند و سلول های سرطانی و بدخیم را در بافت مری به وجود می آورند.

2- آیا سرطان مری خطرناک است؟

متاسفانه باید بگوییم که این سرطان، در زمره خطرناک ترین سرطان های جهان قرار دارد. تنها یک نفر از هر ده نفری که به این سرطان مبتلا می شود، بیشتر از 5 سال عمر می کند.

3- عوامل سرطان زا در سرطان مری کدام اند؟

گفتیم که سرطان مری، تا چه حد می تواند کشنده باشد. بنابراین ما در مرکز درمانی پلی نیک، همیشه توصیه می کنیم قبل از هر چیز از عوامل سرطان زا دوری کنند.

  1. سیگاری ها، قربانیان شماره یک سرطان مری به شمار می آیند. حالا اگر همین فرد سیگاری، از مشروبات الکلی هم استفاده کند که دیگر ریسک ابتلا به سرطان مری را به جان خریده است. اگر سیگاری هستید، همین امروز آن را ترک کنید تا از جهش های بیشتری در ناحیه مری خود در امان بمانید.
  2. از روغن زیاد در پخت و پز استفاده نکنید. غذاهای چرب، فصل مشترک علت ابتلا به سرطان ها به شمار می آیند.
  3. سعی کنید حتی الامکان از تماس طولانی مدت، مواد  شیمایی مانند پرکلرواتیلن دوری کنید. برخی از مواد شیمیایی ریسک ابتلا به سرطان مری را تا حد زیادی افزایش می دهند.
  4. احتمالا پدر مادرتان در کودکی، سرتان فریاد کشیده اند که «چایی ات را داغ هورت نکش». خب البته شاید منظور آن ها دقیقاً پیشگیری از ابتلا به سرطان مری نبوده است. ولی بهتر است به حرف آن ها گوش دهید. چرا که مصرف نوشیدنی های داغ، احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

4- علائم سرطان مری کدام اند؟

اشکال در بلع غذا و سختی کشیدن در قورت دادن لقمه ها، اصلی ترین نشانه این سرطان است. اما مشکل اینجاست که در مراحل اولیه ابتلا به این سرطان، فرد مبتلا در بلع غذا با دشواری روبرو نمی شود و این نشانه عموماً در مراحل پایانی سرطان ظاهر می شود.

غیر از دشواری در هنگام بلع غذا، مبتلایان به سرطان مری به هنگام بلع غذا درد می کشند. برخی دیگر نیز در قفسه سینه خود درد احساس می کنند.

5- اگر علائم مشخص این بیماری در مراحل پایانی ظاهر می شوند، پس چگونه می توان این بیماری را تشخیص داد؟

در اغلب موارد که مبتلایان در مراحل اولیه تشخیص داده شده اند. عموماً با آزمایش هایی که با اختلالات دیگر مرتبط بوده اند، متوجه سرطان خود شده اند. در آزمایش هایی چون آندوسکوپی، سی تی اسکن و توراکوسکوپی می توان این سرطان را تشخیص داد.

فراموش نکنید تشخیص در مراحل اولیه سرطان مری، شانس بهبودی را افزایش می دهد.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.

جواب سوال خود را از بین سوالات دیگر کاربران پیدا کنید

سوال مطرح شده: سلام من حدود یک ماه گلویم در میکرد به متخصص حلق بینی هم مراجعه کردم گفتن مشکلی ندارید ولی دوباره این درد ادامه داره البته به صورت مداوم نیست بیشتر عصرها شب ها درد دارم احساس خفگی میکنم، علایم خاصی هم ندارم، آزمایش و چکاپ کلی هم دادم، همه اوکی بودن ولی هر وقت بهش فکر میکنم دردش بیشتر میشه و یه گاز از گلوم خارج میشه، سن من سی و یک سالم هست. راهنمایم کنید ممنون میشم.

سلام، با توجه به علایم ذکر شده حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید و در صورت نیاز آندوسکوپی انجام دهید

سوال مطرح شده: پدر من مبتلا به scc مری هستن. ۲۸ جلسه رادیوتراپی و ۶ جلسه به صورت همزمان شیمی درمانی شدند. الان پزشکشون پیشنهاد جراحی رو دادن. آقای دکتر میری رو معرفی کردند ایشون میتونن پدر بنده رو جراحی کنند. پدرم ۶۸ سالشه. و حال عمومی تقریبا خوبی دارد. تو روخدا راهنمایی کنید خیلی نگرانم.

با سلام.جهت اخذ نوبت ویزیت با شماره 09331382016 تماس بگیرید

سوال مطرح شده: سلام خواستم بدون که اندوسکوپی معده با مری فرق داره؟

سلام اندوسکوپی دیدن احشا داخلی بدن هست کلا.وقتی صحبت از مری میشه فقط مری را تحت اندوسکوپی میبینن و در معده داخل معده کامل بررسی میشه ولی هردو به یک روش انجام و از یک مسیر انجام میشه.

سوال مطرح شده: باسلام مادر من حدود ۵ماهه که به مشکل سرطان مری که البته خیلی دیر به بیماریش پی بردیم ۲۵جلسه رادیوتراپی انجام داد چون خیلی ضعیف و بیجان بود راه رفتن براش سخت شد مبتلا با امبولی ریه شد الان قرص وارفارین مصرف میکنداندوسکوپی انحام دادخدارو شکر جوابش خوب بود ولی دکتر گفت یه مقدار خیلی کوچیک از زخمش مونده منتظر جواب نمونه برداریش هستیم الان نمیتونه پای چپش رو بزاره زمین راه بره مشکل اصلیش برای راه نرفتن چیه

سلام علل مختلفی میتونه داشته باشه باید ویزیت و معاینه بشن