نشانه ها و علائم سرطان معده

نشانه ها و علائم سرطان معده

اگر مقاله ما را در خصوص سرطان مری خوانده باشید، به خوبی می دانید که مری، لوله ای باریک است که غذا را به سمت معده هدایت می کند. معده علاوه بر نگه داشتن غذا، وظیفه هضم آن را نیز به عهده دارد و این کار را به کمک آنزیم های گوارشی انجام می دهد.

لایه ای از معده که محل ترشح آنزیم های گوارشی و اسید معده است، لایه مخاط نام دارد و جالب است که منشاء بیشتر سرطان های معده از این لایه شروع می شوند. بعد از لایه های مخاط، لایه های تحت مخاط، لایه ماهیچه ای و لایه های تحت سروزا و سروزای خارجی قرار دارند و معده را هم چون سنگفرشی می پوشانند. نکته بسیار مهم در این خصوص این است که هر چه سرطان به لایه های درونی تر نفوذ کند، به معنای گسترش سرطان است و درمان بیمار دشوارتر خواهد بود.

عوامل موثر در ابتلا به سرطان معده

خب در وهله اول ابتلا به این سرطان در مردان بیشتر گزارش شده است. اما مهم تر از استعمال دخانیات، تغذیه نقش بسزایی را در جلوگیری از ابتلا به این سرطان رو ایفا می کند.

اگر جزو افرادی هستید که به فست فود ها و غذا های آماده علاقه وافری دارید و با شنیدن بوی همبرگر، غش می کنید، باید بگوییم که اگر این تمایل سرکشتان را رام نکنید، عاقبت خوبی در انتظارتان نخواهد بود. استفاده زیاد از غذاهای پر نمک و سرخ شده و همینطور فست فود ها از جمله عوامل موثر و مهم در ابتلا به سرطان معده هستند.

همینطور باید زخم معده را جدی بگیرید، چرا که برخی از بیمارهای مرتبط با زخم معده شرایط را برای جهش سلول های دیواره ی معده و تبدیل آنها به سلول های سرطانی را فراهم می سازند.

اگر می خواهید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان با یک تیر چند نشان بزنید، مصرف سیگار را ترک کنید. سیگار نه تنها در ابتلا به سرطان ریه، نقش مهمی بر عهده دارد، بلکه سیگاری ها دو برابر بیشتر از افراد معمولی به سرطان معده مبتلا می شوند.

هم چنین نقش مواردی چون گروه خونی نیز در ابتلا به سرطان معده گزارش شده است. بنا به دلایلی مبهم افراد دارای گروه خونی A بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارند.

نشانه های تشخیص سرطان معده

متخصصان پلی نیک همیشه تاکید کرده اند، مهمترین مسئله در خصوص سرطان جدی گرفتن نشانه های ابتلا به آن است. در اینجا موارد مهمی را که می توانند نشانه های ابتلا به این سرطان را ایفا کنند، به زبان ساده توضیح می دهیم:

ناراحتی معده

البته اغلب ما در زندگی خود، ناراحتی معده را به دفعات تجربه می کنیم و اتفاقاً خطرناک ترین قسمت ماجرا هم همین است. عموماً در صورت بروز ناراحتی معده، اولین واکنش شما جملاتی مثل این خواهد بود: نباید بین راه غذا می خوردم. صد بار به این عمه اختر گفتم روغن کمتر بریز!

حال آن که اگر به مدتی طولانی با ناراحتی معده دست و پنجه نرم می کنید، به هیچ وجه فرض را بر کیفیت غذای رستوران های بین راه و یا دستپخت عمه اختر نگذارید و سریعاً برای آزمایش مراجعه کنید.

کم اشتهایی و کاهش وزن

خب از آن جا که وظیفه اصلی معده، نگه داری و هضم غذاست، بنابراین ابتلا به سرطان معده تاثیر مستقیمی بر روی اشتها و وزن شما خواهد گذاشت. بنابراین به جای ربط دادن این مسئله به خورد و خوراکتان، به پزشک مراجعه کنید. این مسئله صرفاً به کاهش وزن مربوط نیست و اگر از خوردن چند قاشق از غذا، احساس کرده اید سیر شدید، بهتر است این نشانه را جدی بگیرید.

سوزش سر معده

احتمالاً بارها این جمله را از یکی از دوستانتان شنیده اید که گفته است "سر معده ام بدجور سوزش داره" خب، دوستتان احتمالاً در تلاش بوده است احساس خود را توصیف کند. اما تبیین علمی برای این موضوع، بازگشت اسید معده به مری است. بازگشت اسید معده می تواند نتیجه مراجعه های مکرر شما برای خوردن فست فود باشد.

اگر سوزش معده را تجربه می کنید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اگر این نشانه، مبتنی بر ابتلا به سرطان معده باشد سریع تر فرایند درمان را شروع کنید. در غیر این صورت پزشکتان داروهایی را تجویز خواهد کرد که سوزش سر معده تان را از بین ببرد.

درد در ناحیه معده

درد منظم در ناحیه معده هم نشانه ای بسیار مهمی است و اگرچه همیشه با ابتلا به سرطان معده مرتبط نیست اما باید آن را جدی بگیرید.

به هر حال اگر نشانه ای فوق الذکر را تجربه می کنید، می توانید از خدمات ثبت نوبت ما در پلی نیک استفاده کنید و در کمترین زمان ممکن تحت معاینه پزشکان متخصص ما در رابطه با پزشکان معده قرار بگیرید.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.

جواب سوال خود را از بین سوالات دیگر کاربران پیدا کنید

سوال مطرح شده: سلام من از ماه مبارک رمضان تا الان هر بار که غذای آماده یا غذای کنسرو میخورم حالتتهو بهم دست میده

سلام لطف جهت بررسی بیشتر پس از اخذ نوبت از سایت یا توسط کارشناسان سایت بصورت حضوری مراجعه نماید.