علت ریزش مو در شیمی درمانی چیست؟

علت ریزش مو در شیمی درمانی چیست؟

پزشک شما می‌تواند به شما بگوید که آیا درمان اختصاصی شیمی درمانی شما، احتمالاً باعث ریزش مو می‌شود. این موضوع به شما امکان می‌دهد تا در مورد استفاده از پوشش‌های سر یا روش‌های درمانی برای کاهش ریزش مو، برنامه‌ریزی کنید.

شاید ممکن است تا زمانی که با از دست دادن موهایتان مواجه نشوید؛ فکر نکنید که آنها چقدر مهم هستند. و اگر شما سرطان دارید و می‌خواهید تحت شیمی درمانی قرار بگیرید؛ احتمال ریزش مو بسیار واقعی است. هر دو جنس زن و مرد گزارش کرده‌اند که آنها از ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی بعد از تشخیص سرطان، بیشترین ترس را دارند.

برای بسیاری از افراد، ریزش مو یک سمبل جهانی است که شما مبتلا به سرطان هستید. اگر راحت نیستید که این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید؛ شما ممکن است بیشتر از سایر عوارض شیمی درمانی از این عارضه ترس داشته باشید. صحبت با تیم مراقبت از سرطان‌تان در مورد نگرانی‌های شما و آماده شدن برای احتمال ریزش مو، ممکن است به شما برای مقابله با این عارضه جانبی دشوار درمان کمک کند.

چرا اتفاق می‌افتد؟

داروهای شیمی درمانی داروهای قدرتمندی هستند که به سلول‌های سرطانی به سرعت در حال رشد، حمله می‌کنند. متأسفانه، این داروها به سلول‌های دیگر به سرعت در حال رشد بدن شما از جمله آن‌هایی که در ریشه مو شما هستند نیز حمله می‌کنند.

شیمی درمانی ممکن است باعث ریزش مو در تمام بدن شما - نه فقط روی پوست سر شما شود. گاهی موهای مژه، ابرو، زیر بغل، ناحیه تناسلی و سایر موهای بدن شما نیز می‌ریزند. برخی از داروهای شیمی درمانی نسبت به سایرین احتمال ریزش مو بیشتری دارند؛ و دوزهای مختلف می‌تواند باعث هر چیزی از نازک شدن تا طاسی کامل مو شوند.

در مورد دارویی که مصرف خواهید کرد با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما بگویند که چه انتظاری داشته باشید.

خوشبختانه بیشتر مواقع، ریزش مو ناشی از شیمی درمانی موقتی است. شما می‌توانید انتظار رشد دوباره موهایتان را سه تا شش ماه پس از پایان درمان داشته باشید؛ اگرچه موهای شما ممکن است به طور موقت با یک سایه‌دار و بافتی متفاوت باشند.

چه انتظاری باید داشته باشید؟

ریزش مو معمولا دو تا چهار هفته بعد از اینکه شما درمان را شروع کردید، شروع می‌شود.

این می‌تواند خیلی سریع به صورت توده یا به تدریج ریزش کند. شما احتمالا متوجه تجمع موهای شل شده بر روی بالش، در برس مو یا شانه، یا در تخلیه لگن روشویی یا دوش خود خواهید شد. پوست سر شما ممکن است احساس حساسیت کند.

ریزش موی شما در طول درمان و تا چند هفته پس از آن ادامه خواهد یافت. اینکه موهای شما نازک شود یا کاملاً طاس شوید، به درمان شما بستگی دارد.

مبتلایان به سرطان، از ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی مضطرب کننده درمان خبر می‌دهند. هر زمانی که در آینه به خود نگاه سریعی می‌اندازید؛ ظاهر تغییر یافته شما یادآور بیماری شما و همه‌ی چیزهایی است که از زمان تشخیص خود تجربه کرده‌اید.

موهای شما چه زمانی دوباره رشد می‌کنند؟

ممکن است چندین هفته بعد از درمان طول بکشد تا موهای شما بهبود یابند و دوباره شروع به رشد کنند.

وقتی موهای شما شروع به رشد دوباره می‌کنند، احتمالاً کمی متفاوت از موهایی خواهند بود که از دست داده‌اید. اما این تفاوت معمولاً موقتی است.

رشد دوباره مو پس از شیمی درمانی

موهای جدید شما ممکن است بافت یا رنگ متفاوتی داشته باشند. ممکن است فرفری‌تر از آنچه قبلا بوده‌اند باشند، یا ممکن است خاکستری باشند تا زمانی که سلول‌های کنترل کننده رنگدانه در موهای شما، دوباره شروع به کار کنند.

آیا می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند تضمین کند که موهای شما در طی یا بعد از شیمی درمانی نخواهند ریخت. چندین روش درمانی به عنوان راه‌های ممکن برای جلوگیری از ریزش مو مورد بررسی قرار گرفته است، اما هیچ کدام قطعا مؤثر نبوده اند؛ از جمله:

  • کلاه‌های خنک کننده پوست سر (کاهش دمای پوست سر - هیپوترمی). در طی تزریق شیمی درمانی، یک کلاه مناسب که توسط مایع سرد، سرد می‌شود، می‌تواند بر روی سر شما برای کند کردن جریان خون به سمت سر شما، قرار گیرد. به این روش، داروهای شیمی درمانی کمتر احتمال دارد که روی موهای شما اثری بگذارند.
    مطالعات مربوط به کلاه‌های خنک کننده پوست سر و سایر اشکال کاهنده دما پوست سر نشان داده است که در اکثر افرادی که آنها را امتحان کرده‌اند، تا حدودی کار می‌کنند. با این حال، این روش همچنین منجر به خطر بسیار کمی در عود مجدد سرطان در پوست سر شما می‌شود؛ زیرا این ناحیه همان دوز شیمی درمانی را مانند سایر اعضای بدن دریافت نمی‌کند. افرادی که عمل کاهش دما پوست سر را انجام داده‌اند، از احساس ناراحتی در اثر سرماخوردگی و سردرد خبر داده‌اند.
  • ماینوکسیدیل (روگین). استفاده از ماینوکسیدیل - دارویی که برای ریزش مو تأیید شده است - قبل و در طی شیمی درمانی احتمالا از ریزش مو شما جلوگیری نمی‌کند، اگرچه برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است رشد مجدد موهای شما را تسریع کند. تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا ماینوکسیدیل در رشد مجدد مو پس از درمان سرطان مؤثر است یا خیر، لازم است.
استفاده از کلاه های خنک کننده پوست سر
ماینوکسیدیل (روگین)

چگونه بهترین استفاده را از آن داشته باشیم

به طور کلی، ریزش مو شما را نمی‌توان جلوگیری یا کنترل کرد؛ اما می‌توان آن را مدیریت کرد. برای به حداقل رساندن ناامیدی و اضطراب همراه با ریزش مو، اقدامات زیر را در طول درمان خود انجام دهید.

قبل از درمان شیمی درمانی

  • با موهای خود ملایم باشید. عادت کنید که با موهای خود مهربان باشید. موهای خود را سفید، رنگ و فر دائم نکنید - اینها می‌توانند آن را تضعیف کنند. موهای خود را تا حد ممکن کاملا خشک کنید و از وسایل گرمایشی از قبیل اتوهای فرکننده مو و بیگودی داغ خودداری کنید. تقویت الان موهای شما ممکن است باعث شود که به احتمال بیشتر، در سر شما به مدت طولانی‌تری در طی درمان باقی بمانند.
  • کوتاه کردن موهای خود را در نظر بگیرید. موهای کوتاه تمایل دارند از موهای بلند پرتر به نظر برسند. بنابراین هرچه موهای شما از بین می‌رود، اگر موهای کوتاهی داشته باشید، آنقدر قابل توجه نخواهد بود. همچنین اگر موهای بلندی دارید، کوتاه کردن آنها ممکن است به شما کمک کند گذار بهتری به ریزش مو کامل داشته باشید.
  • برای یک پوشش سر برنامه ریزی کنید. اکنون زمان شروع فکر کردن در مورد کلاه گیس‌ها، روسری‌ها یا سایر پوشش های سر است. اینکه شما برای پنهان کردن ریزش مو خود پوشیدن یک پوشش سر را انتخاب کنید؛ به شما بستگی دارد. اما الان برنامه‌ریزی برای آن آسان تر از بعدا است. از پزشک خود بخواهید که نسخه‌ای برای کلاه گیس بنویسد، که هزینه آن ممکن است توسط بیمه درمانی شما پوشش داده شود.

در طول درمان شیمی درمانی

  • موهای باقی مانده خود را نوازش و مراقبت کنید. راهکارهای برخورد ملایم با موی خود را در طول درمان شیمی درمانی خود ادامه دهید. از یک برس نرم استفاده کنید. موهای خود را فقط به اندازه لازم بشویید. استفاده از یک شامپوی ملایم را در نظر بگیرید.
  • تراشیدن سر خود را در نظر بگیرید. برخی از افراد گزارش می‌دهند که در طول درمان پوست سر آنها احساس خارش، حساسیت و تحریک شدگی می‌کند؛ مادامی‌که موهایشان در حال ریزش است. تراشیدن سر شما می‌تواند باعث کاهش تحریک پذیری و نجات از شرمندگی ریزش موها شود.
  • از پوست سر خود محافظت کنید. اگر قرار است سر شما در معرض آفتاب یا هوای سرد قرار داشته باشد، از آن با استفاده از ضد آفتاب یا یک پوشش سر محافظت کنید. پوست سر شما ممکن است به هنگام درمان حساس شود، بنابراین سرمای شدید یا نور آفتاب به راحتی می‌تواند آن را تحریک کند. نداشتن مو یا داشتن موهای کمتر می‌تواند باعث احساس سرما در شما شود، بنابراین یک پوشش سر ممکن است باعث راحتی بیشتر شما شود.

بعد از درمان شیمی درمانی

  • مراقبت ملایم از مو را ادامه دهید. رشد موهای جدید شما در اثر آسیب با محصولات آرایشی و دستگاه‌های گرمایشی به طور خاصی شکننده و آسیب پذیر خواهد بود. تا زمانی که موهای جدید شما محکم تر نشده اند؛ آنها را سفید یا رنگ نکنید. این گونه فرآیندها می‌تواند به موهای جدید شما آسیب برساند و پوست سر حساس شما را تحریک کند.
  • صبور باشید. احتمالا موهای شما به آرامی باز خواهند گشت و ممکن است فوراً طبیعی به نظر نرسند. اما رشد و همچنین ترمیم آسیب‌های ایجاد شده با درمان سرطان شما، زمان می‌برند.

سر خود را بپوشانید

پوشاندن سر شما به هنگام ریزش موهای شما تصمیمی کاملاً شخصی است. برای بسیاری از افراد، مو با هویت شخصی و سلامتی همراه است، بنابراین آنها می‌توانند با پوشیدن کلاه گیس آن ظاهر را حفظ کنند. برخی دیگر کلاه و روسری را انتخاب می‌کنند. البته هنوز افراد دیگری هستند که اصلا پوشش سر را انتخاب نمی‌کنند.

از پزشک یا یک مددکار اجتماعی بیمارستان در مورد منابعی در منطقه خود که در یافتن بهترین پوشش سر به شما کمک می‌کنند سوالاتی بپرسید.

"ظاهر خوب، احساس بهتر" نام یک برنامه رایگان است که مدل های آرایش مو و زیبایی و راهنمایی هایی را برای زنان مبتلا به سرطان فراهم می‌کند. این کلاس‌ها در سراسر ایالات متحده و در چند کشور دیگر ارائه می‌شوند. بسیاری از کلاس ها از طریق شعبه‌های محلی انجمن سرطان آمریکا ارائه می‌شوند.

برنامه "ظاهر خوب، احساس بهتر" همچنین کلاس‌ها و یک وبسایت مخصوص نوجوانان مبتلا به سرطان و همچنین یک وبسایت و یک راهنمایی با اطلاعات را برای مردان مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد.

پرتودرمانی همچنین می‌تواند باعث ریزش مو شود

پرتودرمانی (رادیوتراپی) نیز به سلول‌های در حال رشد سریع بدن شما حمله می‌کند، اما برخلاف شیمی درمانی، فقط در منطقه خاصی که درمان در آن متمرکز است تأثیر می‌گذارد. اگر تابش بر روی سر خود دارید، شما احتمالاً موهای سرتان را از دست خواهید داد.

موهای شما معمولاً پس از پایان درمان، دوباره شروع به رشد می‌کنند. اما اینکه موهای شما به ضخامت و پر بودن اولیه خود برگردد بستگی به درمان شما دارد. انواع مختلف پرتودرمانی و دوزهای مختلف آن، تأثیرات متفاوتی بر روی موهای شما خواهد داشت. دوز بیشتر پرتودرمانی می‌تواند باعث ریزش موی دائمی شود. با پزشک خود در مورد اینکه چه دوزی دریافت خواهید کرد صحبت کنید، به منظور اینکه شما خواهید دانست که چه انتظاری داشته باشید.

پرتودرمانی بر روی پوست شما نیز تأثیر می‌گذارد. منطقه درمان به احتمال زیاد قرمز خواهد بود و ممکن است آفتاب سوخته یا برنزه به نظر برسد. اگر درمان پرتوی شما بر روی سر شما است، ایده خوبی است که سر خود را با کلاه محافظ یا روسری بپوشانید؛ زیرا پوست شما نسبت به سرما و نور خورشید حساس خواهد بود. کلاه گیس و سایر انواع موی مصنوعی ممکن است پوست سر شما را تحریک کنند.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.