داروی شیمی درمانی خارجی تهیه کنیم یا ایرانی؟

داروی شیمی درمانی خارجی تهیه کنیم یا ایرانی؟

نام داروهای شیمی درمانی برای همه ما آشناست و احتمالاً استفاده از این داروها را تنها راه درمان انواع سرطان می‌دانیم. اما سوال اینجاست که داروی شیمی درمانی خارجی تهیه کنیم یا ایرانی؟ فرق داروهای شیمی درمانی ایرانی و خارجی چیست؟ امروز که بازار دارو هم از تحریم‌ها بی نسیب نمانده و تحت تاثیر آن است، بسیاری از خانواده‌ها در تلاش برای بهبودی عزیزانشان با این چالش مواجه‌اند که استفاده از داروهای ایرانی موثرتر است یا خارجی؟ در این مقاله سعی داریم به تفاوت داروهای شیمی درمانی خارجی و ایرانی بپردازیم و به سوالات در این زمینه پاسخ دهیم.

شیمی درمانی

شیمی درمانی

شیمی درمانی شناخته شده‌ترین و قدیمی‌ترین روش درمان انواع سرطان است که با استفاده از داروهای شیمی درمانی به صورت تزریقی، خوراکی و موضعی انجام می‌شود. مکانیزم عملکرد داروهای شیمی درمانی از طریق مقابله با رشد بیش از حد سلول‌های بدن و سلول‌های سرطانی است. متاسفانه با توجه به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن در بدن فرد مبتلا نمی‌توان شیمی درمانی را یک روش درمانی قطعی دانست. بسیاری از بیماران سرطانی بعد از شیمی درمانی بهبود می‌یابند، اما در صورتیکه این نوع درمان توسط پزشک تجویز شده باشد، باید بدون مشکل داروها را تهیه و روند درمانی را طی کرد.

تفاوت داروهای شیمی درمانی ایرانی با خارجی

اولین و مهمترین چیزی که بیمار و خانواده بیمار باید آن را درک کنند این است که هیچ بیماری نباید به اجبار مصرف داروی شیمی درمانی را قطع کند و نکته دیگر این است که اگر صلاحدید پزشک این باشد که از داروهای خارجی استفاده شود، بهتر است خودسرانه داروهای شیمی درمانی ایرانی تهیه نکنید. متاسفانه تکنولوژی تولید داروهای شیمی درمانی و داروهای بیماران سرطانی در ایران به نسبت کشورهای پیشرفته، ضعیف‌تر است بنابراین استفاده از داروهای شیمی درمانی خارجی که سال‌هاست توسط پرشکان استفاده شده و جواب خود را پس داده‌اند ایمن‌تر است. همچنین این ضعف در تکنولوژی تولید دارو منجر می‌شود داروهای تولید شده ایرانی کیفیت و اثربخشی کمتری به نسبت نمونه‌های مشابه خارجی داشته باشند.

آیا می‌توان داروهای شیمی درمانی ایرانی را با خارجی جایگزین کرد؟

داروی شیمی درمانی خارجی

پاسخ به این سوال در دست پزشکی است که بیمار مبتلا به سرطان را درمان می‌کند. در واقع باید دقیقاً طبق تجویز پزشک داروی شیمی درمانی را تهیه و استفاده کرد. اگر اثربخشی یک داروی شیمی درمانی تولید داخل بر پزشکان اثبات شده باشد و این دارو را برای بیمار تجویز کنند با اطمینان خاطر می‌توان از این داروها استفاده کرد.

تفاوت عوارض داروهای شیمی درمانی ایرانی و خارجی چیست؟

بطور کلی می‌توان گفت که عوارض داروهای سرطان ایرانی و خارجی تفاوت چندانی ندارند و همه این داروها ناراحتی‌های گوارشی، دل پیچه، دل درد، تهوع و استفراغ و نیز سستی و بی حالی را در پی دارند. بنابراین در صورتیکه به تشخیص پزشک داروهای ایرانی تجویز شد، از بروز این عوارض نترسید.

هزینه شیمی درمانی با داروهای خارجی بیشتر است یا ایرانی؟

متاسفانه هزینه درمان بیماری سرطان بالا است و بسیاری از مبتلایان و خانواده‌ها وسع تامین این هزینه‌ها را ندارند. بطوریکه بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند درمان خود را در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی بگذرانند. داروهای شیمی درمانی خارجی به دلیل وارداتی بودن و البته تکنولوژی پیشرفته‌ای که در ساخت و تهیه آن‌ها استفاده می‌شود هزینه به مراتب بالاتری از داروهای مشابه ایرانی دارند اما پزشکان همچنان بر استفاده از داروهای خارجی تاکید دارند تا بیشترین و بهترین نتیجه حاصل شود.

سوالات متداول

در صورت تجویز یک داروی شیمی درمانی ایرانی توسط پزشک چه کنیم؟

اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که یک نوع سرطان خاص با داروهای شیمی درمانی ایرانی که تعداد محدودی هم دارند قابل درمان است، باید طبق نظر وی عمل کنید. اینکه پزشک معالج چه نوع دارویی را برای یک بیمار سرطانی تجویز کند به عوامل متعددی از جمله نوع سرطان و میزان وخامت آن بستگی دارد بنابراین طبق تجویز پزشک عمل کنید.

آیا همه داروهای سرطانی خارجی، نمونه مشابه ایرانی دارند؟

خیر. در ایران 20 الی 30 نوع داروی شیمی درمانی تولید و عرضه شده‌ است که مورد تایید سازمان غذا و داروی ایران هستند اما این داروها همانطور که ذکر شد از نظر کیفی مورد تایید بسیاری از پزشکان نیستند و همچنان تاکید بر استفاده از داروهای خارجی بیشتر است.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.