بیوپسی پستان چگونه انجام می‌شود؟

بیوپسی پستان چگونه انجام می‌شود؟

بیوپسی پستان (نمونه برداری از بافت پستان) روشی برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت پستان برای بررسی آزمایشگاهی است. بیوپسی پستان روشی است برای بررسی یک ناحیه مشکوک در پستان برای تعیین اینکه آیا این ناحیه سرطان پستان است یا خیر. چندین نوع روش بیوپسی پستان وجود دارد. بیوپسی پستان نمونه‌ای از بافتی را ارائه می‌دهد که پزشکان برای شناسایی و تشخیص ناهنجاری‌ها در سلول‌های تشکیل دهنده توده‌های پستان، سایر تغییرات غیرمعمول پستان یا یافته‌های مشکوک یا مرتبط با ماموگرافی یا سونوگرافی استفاده می‌کنند. گزارش آزمایشگاه از بیوپسی پستان می‌تواند در تعیین نیاز به جراحی اضافی یا درمان دیگر، کمک کند.

چرا نمونه برداری از بافت پستان انجام می‌شود؟

پزشک شما ممکن است بیوپسی پستان را توصیه کند اگر:

  • شما یا پزشکتان وجود یک توده در پستان یا ضخیم شدن پستان را احساس می‌کنید و پزشک شما به سرطان پستان شک دارد.
  • ماموگرافی شما یک نقطه مشکوک در پستان شما را نشان می‌دهد.
  • اسکن سونوگرافی یک یافته مشکوک را نشان می‌دهد.
  • MRI پستان شما یک یافته مشکوک را نشان می‌دهد.
  • مشاهده تغییرات غیرمعمول در نوک پستان یا ناحیه آرئولار (حلقه دور نوک پستان)؛ از جمله به وجود آمدن یک لایه خشک روی سطح (کبره بستن)، فلسی شدن، کمرنگ شدن پوست یا ترشح مایع خونی.

برای دریافت نوبت بیوپسی پستان (نمونه برداری) با ما تماس بگیرید

عوارض بیوپسی پستان

عوارض بیوپسی پستان

بعد از بیوپسی پستان ممکن است این عوارض را در پستان خود مشاهده کنید:

  • کبودی و تورم پستان
  • عفونت یا خونریزی در محل بیوپسی
  • بسته به اینکه چه میزان بافت برداشته شده و چگونه پستان بهبود یافته است، ظاهر پستان تغییر می‌یابد

حتی ممکن است برای برطرف کردن عوارض جانبی بیوپسی پستان به جراحی یا سایر روش‌های درمانی (بسته به نتایج بیوپسی) نیاز داشته باشید.

اگر شما دچار تب شده‌اید، اگر محل بیوپسی قرمز یا گرم شده است و یا اگر ترشح غیر معمول مایعات از محل بیوپسی را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. این‌ نشانه‌ها ممکن است از عفونت باشند و نیاز به درمان سریع داشته باشید.

نوبت دهی بهترین پزشکان متخصص جراحی سرطان سینه در تهران

چه مواردی را قبل از بیوپسی پستان با پزشک خود مطرح کنیم؟

قبل از بیوپسی پستان، با پزشک خود درباره موارد زیر صحبت کنید:

  • هر نوع آلرژی که دارید
  • در هفت روز گذشته آسپرین مصرف کرده‌اید
  • داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد خون) مصرف می‌کنید
  • نمی‌توانید برای مدت طولانی بر روی معده خود دراز بکشید

اگر بیوپسی شما با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) انجام می‌شود؛ با پزشک خود درباره اینکه، ضربان ساز قلبی (پیس میکر) یا دستگاه الکترونیکی دیگری که در بدن شما قرار داده شده است و یا اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید. معمولاً در این شرایط MRI توصیه نمی‌شود.

یک سینه‌بند قبل از بیوپسی همراه داشته باشید چرا که تیم مراقبت‌های بهداشتی ممکن است بعد از انجام عمل بیوپسی، یک کیسه سرد را در مقابل محل بیوپسی قرار دهند و سینه‌بند می‌تواند کیسه سرد را در جای خود نگه دارد و از پستان شما جهت کاهش عوارض حفاظت کند.

روش‌های انجام بیوپسی پستان

برای بیوپسی پستان از چندین روش برای برداشتن نمونه بافت از پستان استفاده می‌شود. پزشک شما ممکن است بر اساس اندازه، محل و سایر خصوصیات غیر معمول پستان یک روش خاص را توصیه کند. اگر واضح نیست که چرا شما یک نوعی از بیوپسی را به جای دیگری دارید، از پزشک خود بخواهید که توضیح دهد.

در بسیاری از بیوپسی‌ها، بی‌حسی به ناحیه‌ای از پستان شما تزریق می‌شود.

برای دریافت مشاوره پزشکی با کارشناسان پزشکی پلی نیک تماس بگیرید

انواع بیوپسی پستان شامل:

  • نمونه‌برداری آسپیراسیون با سوزن ظریف. این ساده‌ترین نوع بیوپسی پستان است و ممکن است برای بررسی توده‌ای که در یک معاینه بالینی پستان احساس می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد. برای این روش، شما روی یک تخت دراز می‌کشید. همزمان که پزشک توده را با یک دست نگه داشته، از دست دیگر برای هدایت کردن یک سوزن بسیار ظریف به داخل توده استفاده می‌کند. سوزن به یک سرنگ وصل شده است که می‌تواند نمونه‌ای از سلول‌ها یا مایعات را از توده جمع کند. آسپیراسیون با سوزن ظریف یک روش سریع برای تمایز بین یک کیست پر از مایع و یک توده جامد و احتمالاً برای اجتناب از یک روش بیوپسی تهاجمی‌تر است. با این حال، اگر توده جامد است؛ نمونه بافتی بدست خواهد آمد.
  • نمونه‌‌برداری با سوزن کور (Core). این نوع بیوپسی پستان ممکن است برای بررسی توده پستانی که در ماموگرافی یا سونوگرافی مشخص است و یا پزشک شما در حین معاینه بالینی پستان، احساس کرده است؛ استفاده شود. یک رادیولوژیست یا جراح از یک سوزن نازک و توخالی برای برداشتن نمونه‌های بافت از توده پستان، که بیشتر اوقات با هدایت سونوگرافی، استفاده می‌کند. چندین نمونه، هرکدام تقریبا به اندازه‌ی یک دانه برنج، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا ویژگی‌های حاکی از وجود بیماری را نشان دهند. بسته به موقعیت توده، سایر تکنیک‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا MRI ممکن است برای هدایت موقعیت سوزن برای به دست آوردن نمونه بافت مورد استفاده قرار گیرند.
  • نمونه برداری استریوتاکتیک. در این نوع بیوپسی از ماموگرافی برای مشخص کردن دقیق محل‌های مشکوک درون پستان استفاده می‌شود. برای این روش، شما به طور کلی بر روی شکم به صورت دمر بر روی تخت عمل بیوپسی دارای دشکچه می‌خوابید؛ به صورتی که یکی از پستان‌های شما در حفره‌ای از تخت قرار گرفته باشد یا ممکن است شما این روش را در حالت نشسته انجام دهید. شاید لازم باشد شما برای 30 دقیقه تا یک ساعت در این حالت بمانید. تخت به اندازه مورد نیاز بالا می‌رود و تجهیزات مورد استفاده رادیولوژیست در زیر تخت قرار داده می‌شود. پستان شما کاملاً بین دو صفحه فشرده شده که تصویر ماموگرافی گرفته شود تا به رادیولوژیست موقعیت دقیق محل برای بیوپسی را نشان دهد. رادیولوژیست برش کوچکی - در حدود 4/1 اینچ (حدود 6 میلی متر) را درون پستان شما ایجاد می‌کند. سپس او یک سوزن یا یک پروب توخالی را وارد می‌کند و چندین نمونه از بافت را خارج می‌کند. نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.
  • نمونه‌برداری با سوزن Core تحت هدایت سونوگرافی. این نوع بیوپسی با سوزن Core شامل سونوگرافی - روشی تصویربرداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای درون بدن شما استفاده می‌کند. در طی این روش، شما بر روی پشت خود یا در کنار یک میز سونوگرافی دراز می‌کشید. همراه با نگه داشتن دستگاه سونوگرافی (مبدل) مقابل پستان شما، رادیولوژیست محل توده درون پستان شما را تعیین می‌کند و برش كوچكی برای وارد كردن سوزن ایجاد می‌كند و چندین نمونه اصلی از بافت را می‌گیرد تا برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده شود.
  • نمونه‌برداری با سوزن Core تحت هدایت MRI. این نوع بیوپسی با سوزن Core تحت هدایت MRI انجام می‌شود - یک تکنیک تصویربرداری که چندین تصویر مقطعی از پستان شما را می‌گیرد و آنها را با استفاده از رایانه ترکیب می‌کند تا تصاویر با جزئیات سه بعدی تولید کند. زمانی که از این روش استفاده می‌شود، شما بر روی شکم به صورت دمر بر روی تخت اسکن دارای دشکچه می‌خوابید. پستان‌های شما درون یک فرورفتگی توخالی در تخت قرار می‌گیرد. دستگاه MRI تصاویری را ارائه می‌دهد که به تعیین محل دقیق بیوپسی کمک می‌کند. یک برش کوچک در حدود 4/1 اینچ (حدود 6 میلیمتر) داده می‌شود تا امکان وارد شدن سوزن Core فراهم شود. چندین نمونه از بافت گرفته می‌شود و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. در زمان انجام روش‌های بیوپسی پستان که در بالا به آن اشاره شد، ممکن است یک نشانگر یا گیره‌ی استیل ضد زنگ در پستان شما در محل بیوپسی قرار گیرد. این کار به این منظور انجام می‌شود که اگر بیوپسی شما سلول‌های سرطانی یا سلول‌های پیش سرطانی را نشان دهد، پزشک یا جراح شما بتواند محل بیوپسی را برای برداشتن بافت پستان بیشتر با جراحی (که با عنوان بیوپسی جراحی شناخته می‌شود) بیابد.
  • نمونه برداری جراحی (جدا کننده). در طی یک بیوپسی جراحی، بخشی از توده پستان برای آزمایش برداشته می‌شود (بیوپسی انسیالیزه) یا ممکن است کل توده پستان برداشته شود (بیوپسی اکسینال، برداشتن موضعی گسترده یا لامپکتومی). بیوپسی جراحی معمولاً در اتاق عمل با استفاده از آرام‌بخشی که از طریق ورید در دست یا بازوی شما (داخل وریدی) تزریق می‌شود و یک بی‌حس کننده موضعی که برای بی‌حس کردن پستان شما استفاده می‌شود؛ انجام می‌شود. اگر توده پستان نمی‌تواند احساس شود، رادیولوژیست شما ممکن است از تکنیکی به نام لوکالیزه کردن تحت هدایت سیم (موضع‌یابی با سیم) استفاده کند تا نقشه مسیر رسیدن به توده برای جراح مشخص کند. در طی لوکالیزه کردن تحت هدایت سیم، نوک یک سیم نازک در داخل توده پستان یا فقط در میان آن قرار گرفته می‌شود. این کار معمولاً درست قبل از جراحی انجام می‌شود. در حین جراحی، جراح سعی خواهد کرد که کل توده سینه را به همراه سیم جدا کند. برای اطمینان از اینکه کل توده برداشته شده باشد، بافت به آزمایشگاه بیمارستان ارسال می‌شود تا تأیید کند که آیا تشخیص داده شده؛ سرطان پستان است یا خیر و اگر چنین باشد، لبه‌های (حاشیه‌های) این توده ارزیابی می‌شوند که آیا سلول‌های سرطانی در میان آنها وجود دارند یا خیر (حاشیه‌های مثبت). اگر سلول‌های سرطانی در حاشیه‌ها حضور داشته باشند، برای شما یک عمل جراحی دیگر برنامه‌ریزی خواهید شد تا بتوان بافت بیشتری برداشت. اگر حاشیه‌ها از سلول‌های سرطانی پاک باشند (حاشیه‌های منفی)، آنگاه سرطان به اندازه کافی برداشته شده است.

مراقبت‌های بعد از بیوپسی پستان 

در همه‌ی انواع بیوپسی پستان به جز بیوپسی جراحی، شما فقط با بانداژ و یک کیسه‌ی یخ روی محل بیوپسی به خانه خواهید رفت. اگرچه شما باید برای بقیه روزها فعالیت‌های سنگین را کنار بگذارید، اما می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را در طول یک روز از سر بگیرید. به یاد داشته باشید که ممکن است کبودی بعد از انجام عمل بیوپسی با سوزن کور (Core) را در پستان خود مشاهده کنید و نگران آن نباشید. برای کاهش درد و ناراحتی بعد از بیوپسی پستان، ممکن است یک مسکن غیر آسپرین حاوی استامینوفن (تیلنول یا بقیه مسکن‌ها) مصرف کنید و در صورت نیاز از یک کیسه سرد برای کاهش تورم استفاده کنید.

ولی اگر بیوپسی پستان با روش جراحی داشته باشید، احتمالا بخیه‌هایی را برای مراقبت از محل بیوپسی بزنند. در این نوع، شما پس از انجام بیوپسی به خانه خواهید رفت و می‌توانید در روز بعد فعالیت‌های معمول و عادی خود را بدون هیچ نگرانی انجام دهید. تیم مراقبت‌های بهداشتی به شما خواهند گفت که چگونه از بخیه خود محافظت کنید.

 

بررسی نتیجه جواب بیوپسی پستان

نتیجه جواب بیوپسی پستان

بعد از انجام عمل بیوپسی، بافت پستان شما به آزمایشگاه فرستاده می‌شود، که در آنجا پزشک متخصص در آنالیز خون و بافت بدن (آسیب شناس)؛ نمونه را با استفاده از یک میکروسکوپ و روش‌های خاص بررسی می‌کند.

پاتولوژیست یک گزارش پاتولوژی را که به پزشک شما ارسال می‌شود تهیه می‌کند، و پزشک شما نتایج را با شما به اشتراک خواهد گذاشت. گزارش پاتولوژی شامل جزئیاتی در مورد اندازه و ثبات و قوام نمونه‌های بافت، محل انجام بیوپسی و اینکه سرطان به صورت، تغییرات غیر سرطانی (خوش خیم) بوده است یا سلول‌های پیش سرطانی در نمونه حضور داشته است، می‌باشد.

اگر بیوپسی پستان نتایج طبیعی یا تغییرات خوش خیم پستان را از خود نشان دهد، پزشک شما لازم است ببیند که آیا رادیولوژیست و پاتولوژیست در مورد یافته‌ها موافق هستند یا خیر. گاهی اوقات نظرات این دو متخصص متفاوت است. به عنوان مثال، رادیولوژیست شما ممکن است دریابد که نتایج ماموگرافی شما یک ضایعه مشکوک‌تر مانند سرطان پستان یا ضایعه پیش سرطانی را نشان می‌دهد، اما گزارش پاتولوژی شما بافت طبیعی پستان را نشان می‌دهد. در این شرایط، شما ممکن است برای نمونه برداری بافت بیشتر برای ارزیابی بیشتر ناحیه‌ها، به جراحی بیشتری احتیاج داشته باشید.

اگر گزارش آسیب شناسی شما می‌گوید سلول‌های سرطانی پستان وجود دارد، این گزارش شامل اطلاعاتی در مورد خود سرطان نیز خواهد بود؛ مانند نوع سرطان پستان شما و اطلاعات اضافی دیگری مانند این که این نوع سرطان شما در مورد داشتن گیرنده هورمون، مثبت یا منفی است. شما و پزشک‌تان می‌توانید یک برنامه درمانی که متناسب با نیازهای شما باشد، آماده کنید.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.