مهمترین علائم سرطان ریه چیست؟

مهمترین علائم سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه نوعی سرطان است که در ریه‌ها آغاز می‌شود. ریه‌های شما، دو عضو اسفنجی هستند که در سینه شما قرار دارند که هنگام دم، اکسیژن را به داخل می‌آورند و در هنگام بازدم، دی اکسید کربن را آزاد می‌کنند. سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده، در میان مردان و زنان است. سرطان ریه هر سال جان افراد بیشتری را نسبت به سرطان‌های روده بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان می‌گیرد.

افرادی که سیگار می‌کشند بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند، اگرچه سرطان ریه می‌تواند در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند نیز رخ دهد. خطر ابتلا به سرطان ریه با مدت زمان و تعداد سیگارهایی که شما کشیده‌اید افزایش می‌یابد. اگر سیگار کشیدن را ترک کنید، حتی بعد از سالها کشیدن سیگار، می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

ابتلا به سرطان ریه

نوبت دهی بهترین پزشکان متخصص خون و آنکولوژی در تهران

علائم سرطان ریه

سرطان ریه معمولا در مراحل اولیه خود، علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کند. علائم و نشانه‌های سرطان ریه معمولاً فقط در صورت پیشرفت بیماری بروز می‌کند. علائم و نشانه‌های سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه جدیدی که از بین نمی‌رود.
  • سرفه با بالا آوردن خون، حتی به مقدار کم
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی صدا
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • درد استخوان
  • سردرد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت بروز علائم یا نشانه‌های مداومی که برای شما نگران کننده هستند، با پزشک خود ملاقات کنید. اگر سیگار می‌کشید و نتوانسته‌اید آن را ترک کنید، با پزشک خود ملاقات کنید. پزشک شما می‌تواند راهکارهایی برای ترک سیگار مانند مشاوره، داروها و محصولات جایگزین نیکوتین را به شما توصیه کند.

برای دریافت مشاوره پزشکی با کارشناسان پزشکی پلی نیک تماس بگیرید

دلایل ابتلا به سرطان ریه

سیگار کشیدن باعث ابتلا به اکثر سرطان‌های ریه می‌شود، هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود غیر مستقیم آن هستند. اما سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و در افرادی که هرگز در معرض طولانی مدت دود غیر مستقیم آن نبوده‌اند نیز رخ می‌دهد. در این موارد، ممکن است علت مشخصی برای سرطان ریه وجود نداشته باشد.

ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری

چگونه سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می‌شود

پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن با آسیب رساندن به سلول‌هایی که ریه‌ها را پوشش می‌دهند؛ باعث سرطان ریه می‌شود. هنگامی که دود سیگار استنشاق می‌کنید، که پر از مواد ایجاد کننده سرطان (سرطان زا، کارسینوژن) است، تقریباً بلافاصله تغییرات در بافت ریه شروع می‌شود. در ابتدا ممکن است بدن شما بتواند این آسیب را ترمیم کند. اما با هر بار قرار گرفتن در معرض مکرر، سلول‌های طبیعی که ریه‌های شما را پوشش می‌دهند به طور فزاینده‌ای آسیب می‌بینند. با گذشت زمان، این آسیب باعث می‌شود سلول‌ها به طور غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است سرطان ایجاد شود.

برای سفارش آنلاین داروی کمیاب شیمی درمانی از معتبرترین داروخانه‌های تهران اینجا را کلیک کنید

انواع سرطان ریه

پزشکان براساس ظاهر سلول‌های سرطانی ریه در زیر میکروسکوپ، سرطان ریه را به دو نوع اصلی تقسیم می‌کنند. پزشک شما تصمیم‌های درمانی را بر اساس نوع سرطان ریه‌ای که شما به آن مبتلا هستید می‌گیرد. دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

  • سرطان ریه سلول کوچک. سرطان ریه سلول کوچک تقریباً منحصرا در افرادی که خیلی سیگار می‌کشند رخ می‌دهد و نسبت به سرطان ریه سلول غیر کوچک کمتر شایع است.
  • سرطان ریه سلول غیر کوچک. سرطان ریه سلول غیر کوچک یک اصطلاح فراگیر برای چندین نوع سرطان ریه است که به روشی مشابه رفتار می‌کنند. سرطان‌های ریه سلول غیر کوچک شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوما و کارسینوم سلول بزرگ است.

نوبت دهی بهترین پزشکان فوق تخصص جراحی سرطان در تهران

عواملی که باعث ایجاد سرطان ریه می‌شود

تعدادی از فاکتورها ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند. برخی از فاکتورهای خطر بعنوان مثال با ترک سیگار قابل کنترل هستند. و فاکتورهای دیگر مانند سابقه خانوادگی شما قابل کنترل نیستند. فاکتورهای خطر سرطان ریه عبارتند از:

سیگار کشیدن. خطر ابتلا شما به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که هر روز می‌کشید و تعداد سالهایی که سیگار کشیده‌اید افزایش می‌یابد. ترک کردن در هر سنی می‌تواند خطر ابتلا شما به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض دود غیر مستقیم. حتی اگر سیگار نکشید، اگر در معرض دود غیر مستقیم باشید، خطر ابتلا شما به سرطان ریه افزایش می‌یابد.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون. رادون با تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید می‌شود که در نهایت بخشی از هوایی که تنفس می‌کنید می‌شود. سطوح غیر ایمن رادون می‌تواند در هر ساختمانی از جمله خانه‌ها جمع شود.

قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر عوامل سرطان زا. در محل کار قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد شناخته شده برای ایجاد سرطان، از جمله آرسنیک، کروم و نیکل؛ نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را، به خصوص اگر سیگاری هستید افزایش دهد.

سابقه خانوادگی سرطان ریه. افرادی با والدین، ​​خواهر و برادر یا فرزند مبتلا به سرطان ریه، خطر بالایی برای ابتلا به سرطان ریه دارند.

عوارض سرطان ریه

عوارض سرطان ریه

سرطان ریه می‌تواند باعث عوارضی مانند:

  • تنگی نفس. افراد مبتلا به سرطان ریه در صورت پیشرفت سرطان و انسداد مجاری اصلی راه های هوایی می‌توانند تنگی نفس را تجربه کنند. سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث تجمع مایعات در اطراف ریه‌ها شود، و این موضوع می‌تواند باعث شود در زمان دم انبساط کامل ریه سخت‌تر شود.
  • سرفه با بالا آوردن خون. سرطان ریه می‌تواند باعث خونریزی در مجاری هوایی شود که می‌تواند باعث سرفه با بالا آوردن خون در شما شود (خلط خونی، هموپتیزی). گاهی اوقات خونریزی شدید می‌شود. درمان‌هایی برای کنترل خونریزی در دسترس است.
  • درد. سرطان پیشرفته ریه که به پوشش ریه یا ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان گسترش می‌یابد، می‌تواند باعث ایجاد درد شود. در صورت تجربه درد به پزشک خود بگویید، زیرا بسیاری از درمان‌ها برای کنترل درد وجود دارد.
  • مایعات در قفسه سینه (تراوش جنبی، پلورال افیوژن). سرطان ریه می‌تواند باعث تجمع مایعات در فضایی شود که ریه آسیب دیده را در حفره قفسه سینه احاطه می‌کند (فضای جنبی). تجمع مایعات در قفسه سینه می‌تواند باعث تنگی نفس شود. روش‌های درمانی برای تخلیه مایع از قفسه سینه شما وجود دارد و خطر ابتلا مجدد به پلورال افیوژن را کاهش می‌دهد.
  • سرطانی که به قسمت‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد (متاستاز). سرطان ریه اغلب به سایر نقاط بدن مانند مغز و استخوان‌ها (متاستاز می‌شود) گسترش می‌یابد. سرطانی که گسترش می‌یابد بسته به اینکه چه اندامی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند باعث درد، حالت تهوع، سردرد یا سایر علائم و نشانه‌ها شود. هنگامی که سرطان ریه به فراتر از ریه‌ها گسترش یابد، عموما قابل درمان نیست. روش‌های درمانی برای کاهش علائم و نشانه‌ها و کمک به زندگی طولانی‌تر شما وجود دارد.

ترک سیگار راهی برای پیشگیری از سرطان ریه

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان ریه وجود ندارد، اما می‌توانید خطر ابتلا را خودتان کاهش دهید اگر:

  • سیگار نکشید. اگر هرگز سیگار نکشیده‌اید، شروع نکنید. در مورد سیگار نکشیدن با فرزندان خود صحبت کنید تا آنها بفهمند که چگونه می‌توانند از این فاکتور خطر اصلی سرطان ریه اجتناب کنند. درباره‌ی خطرات ناشی از سیگار کشیدن با فرزندان خود گفتگو کنید تا آنها بدانند که چگونه در برابر فشار همسالان خود واکنش نشان بدهند.
  • سیگار کشیدن را متوقف کنید. همین حالا سیگار کشیدن را متوقف کنید. ترک کردن خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد، حتی اگر سالها سیگار می‌کشیده‌اید. در مورد راهکارها و کمک‌های مربوط به ترک سیگار که می‌تواند به شما در ترک کمک کند، با پزشک خود صحبت کنید. گزینه‌ها شامل محصولات جایگزین نیکوتین، داروها و گروه‌های حمایتی است.
  • از دود غیر مستقیم اجتناب کنید. اگر با یک فرد سیگاری زندگی یا کار می‌کنید، به او اصرار کنید که ترک کند. حداقل از او بخواهید بیرون سیگار بکشد. از حضور در مناطقی که افراد سیگار می‌کشند، مانند کافه‌ها و رستوران‌ها خودداری کنید و به دنبال گزینه های بدون دود باشید.
  • خانه خود را برای رادون آزمایش کنید. سطح رادون را در خانه خود بررسی کنید، به خصوص اگر در محلی زندگی می کنید که حضور رادون به عنوان یک مشکل شناخته شده است. مقادیر بالای رادون می تواند اصلاح شود تا خانه خودتان را ایمن تر کنید. برای کسب اطلاعات در مورد آزمایش میزان رادون، با بخش محلی سلامت عمومی یا بخش محلی انجمن ریه آمریکا تماس بگیرید.
  • از سرطان زا ها در محل کار اجتناب کنید. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محل کار، اقدامات احتیاطی را انجام دهید. اقدامات احتیاطی ارائه شده توسط کارفرمای خود را رعایت کنید. به عنوان مثال، اگر به شما برای محافظت ماسک صورت داده شده است، همیشه از آن استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید که چه کار بیشتری می‌توانید برای محافظت از خود در محل کار انجام دهید. در صورت استعمال سیگار، خطر آسیب دیدگی ریه شما ناشی از سرطان زاها در محل کار افزایش می‌یابد.
  • رژیم غذایی پر از میوه‌ها و سبزیجات بخورید. یک رژیم غذایی سالم را با انواع میوه‌ها و سبزیجات انتخاب کنید. منابع غذایی دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی بهترین هستند. از مصرف دوزهای زیاد ویتامین به صورت قرص خودداری کنید، زیرا ممکن است مضر باشد. به عنوان مثال، محققان به امید کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که خیلی سیگار می‌کشند، به آنها مکمل‌های بتاکاروتن دادند. نتایج نشان دادند که مکمل‌ها در واقع خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری افزایش دادند.
  • بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. اگر به طور منظم ورزش نمی‌کنید، به آرامی شروع کنید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید.

 

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.