در خانه تست سرطان سینه بدهید

در خانه تست سرطان سینه بدهید

سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است (و البته تا حد بسیار کمی بین مردان). در ایالات متحده آمریکا، یک زن از هر هشت زن در طول زندگی‌اش به این بیماری دچار می‌شود. البته که درمان این بیماری هم، در صورت تشخیص زودهنگام می‌تواند نسبتا آسان باشد. در سرطان سینه، همه چیز به تشخیص زودهنگام بستگی دارد. این تشخیص می‌تواند در خانه و توسط خود فرد انجام شود و درمان سرطان سینه را جلو بیاندازد. تعداد زنانی که با سرطان سینه غیرمتاستازی، پنج سال بعد از درمان زنده مانده‌اند، 90% کل مبتلایان است. تعداد زنانی که بعد از ده سال زنده می‌مانند، 84% است. اگر سرطان سینه تهاجمی تنها در خود بافت سینه قرار بگیرد، نرخ زنده ماندن پنج ساله می‌تواند به 99% هم برسد. با این آمارها، می‌توان فهمید که خودمراقبتی و تست خانگی، چقدر در تشخیص و درمان سرطان مهم است و می‌تواند تفاوت بین یک کیس ساده و یک کیس مرگ‌بار را ایجاد کند.

در این مطلب، راه‌های ساده‌ای برای تست سرطان سینه در خانه را آموزش می‌دهیم و به این بیماری نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم.

در سرطان سینه چه اتفاقی می‌افتد؟

مثل هر بافت دیگری در بدن، وقتی بافت سینه هم سرطانی می‌شود سلول‌های آن بیش از اندازه معمول تقسیم و زیاد می‌شوند و این باعث تغییر در شکل و جنس بافت می‌شود. بعد از ایجاد تومور یا توده در سینه، ممکن است سرطان به دیگر قسمت‌های بدن هم برود (متاستاز) و در غدد لنفاوی یا بافت‌های اطراف سینه هم سرطان ایجاد کند. سرطان سینه معمولا در غدد شیردهی شروع می‌شود (سارکینومای داکتال تهاجمی)، اما ممکن است در لوبول‌ها (بافت‌های غده‌ای دیگر) هم به وجود بیاید که در آن صورت سارکینومای لوبولی تهاجمی نام دارد. هر سلول یا بافتی در سینه، می‌تواند محل شروع این بیماری در بدن باشد.

آیا سرطان سینه ارثی است؟

آیا سرطان سینه ارثی است؟

متخصصان براورد کرده‌اند که حدود 5 تا 10 درصد از کیس‌های سرطان سینه، به جهش‌های ژنی مربوط هستند که نسل به نسل در خانواده‌ها اتفاق می‌افتند. تعدادی از این ژن‌ها که از والدین به فرزند به ارث می‏رسند، شناسایی شده‌اند که می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان سینه را در فرزند خانواده بیشتر کنند. شناخته شده‌ترین ژن‌ها، ژن شماره 1 سرطان سینه (breast cancer gene 1 یا BRCA1) و ژن شماره 2 سرطان سینه (BRCA2) هستند که هر دو ریسک ابتلا به این سرطان و سرطان دهانه رحم را به صورت قابل توجهی بالا می‏‌برند. اگر در خانواده‌تان سابقه ابتلا به سرطان سینه یا دیگر انواع سرطان گسترش دارد، ممکن است پزشکتان برای ردگیری ژن‌های این سرطان برای شما آزمایش خون تجویز کند. افرادی با سابقه گسترده سرطان سینه در خانواده می‌توانند از مشورت یک متخصص ژنتیک هم سود ببرند. این مشاور برای شما سود، ریسک و محدودیت تست ژنتیک را به صورت کامل توضیح می‌دهد تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

تست سرطان سینه در خانه

با خودمراقبتی و انجام تست بسیار ساده‌ی سرطان سینه در خانه، می‌توانید آن را در مراحل اولیه متوقف کرده و درمان سرطان سینه را شروع کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که تست سرطان سینه در خانه نمی‌تواند از ابتلا به این سرطان جلوگیری کند. بلکه به شما کمک می‌کند تغییرات نرمال و بافت‌های عادی سینه را بشناسید و در صورت ایجاد تغییرات غیرعادی، زودتر متوجهشان شده و به پزشک مراجعه کنید. بعد از دیدن بافت غیرعادی، حتما باید با پزشک هم مشورت کنید چون ممکن است یک تومور خوش خیم باشد یا حتی چیز غیرعادی در آن وجود نداشته باشد. از بیوپسی‌های بی‌مورد دوری کنید.

مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد که بین 400 هزار زن در روسیه و چین، آمار معناداری در رابطه با تست سرطان سینه در خانه و کاهش آمارهای ابتلا وجود نداشت و برداشت بافت، حتی به افزایش ریسک ابتلا منجر شد. این تحقیق بیشتر از همیشه، اهمیت دقت و تخصص را در مورد خودمراقبتی نشان می‌دهد.

برای انجام این تست در خانه، این مراحل را دنبال کنید:

مراحل تست سرطان سینه در منزل

مرحله اول

روبروی یک آینه بایستید. شانه‌هایتان را صاف نگه دارید و دست‌ها را روی لگن قرار دهید. حالا به دقت به سینه‌هایتان نگاه کنید. در این مرحله باید سینه‌ها یک شکل، یک اندازه و یک رنگ باشند و البته ورم یا توده‌ای در آن‌ها مشاهده نکنید. نشانه‌هایی که در این مرحله باید به دنبالشان بگردید این‌ها هستند: گودی، چروک یا برآمدگی در پوست، نوک فرو رفته یا تغییر یافته سینه (نوکی که به جای بیرون زدن، به داخل فرو رفته)، قرمزی، کبودی، حساسیت پوستی و یا ورم در پوست. این‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه سرطان سینه باشند.

مرحله دوم

دست‌هایتان را بالا ببرید و به دنبال همین نشانه‌ها بگردید.

مرحله سوم

روبروی آینه، هر دو نوک سینه را چک کنید و مطمئن شوید که مایعی از آن‌ها بیرون نمی‌آید (این مایع می‌تواند خون، یا مایعی شیری، زرد یا بی‌رنگ باشد).

مرحله چهارم

روی زمین بخوابید، از دست راستتان برای بررسی سینه چپ و از دست چپتان برای بررسی سینه راست استفاه کنید. سینه‌ها را محکم و با اولین بندهای انگشتتان لمس کنید و به صورت دایره‌ای (اندازه یک سکه) روی سینه بچرخانید. از بالا تا پایین و از چپ تا راست سینه را بررسی کنید. از زیر ترقوه رو به بالای شکم بیایید. می‌توانید از نوک سینه شروع کنید و دایره‌های بزرگ و بزرگتر را لمس کنید تا به دور آن برسید. در این مرحله اگر بافت غیرعادی دیدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

مرحله پنجم

در مرحله آخر، باید سینه‌ها را در حالت نشسته یا ایستاده بررسی کنید. با استفاده از همان حرکت‌های مرحله چهارم، وقتی روی صندلی نشسته‌اید سینه را بررسی کنید. بعضی از زنان، در حمام و وقتی که پوست خیس و نرم است راحت‌تر می‌توانند این کار را بکنند. تست سرطان سینه در خانه را چند ماه یک بار انجام بدهید.

با این روش‌ها، ریسک ابتلا به سرطان سینه را پایین بیاورید

  • از پزشکتان در مورد تست سرطان سینه مشورت بگیرید: با پزشک متخصصتان، این موضوع را مطرح کنید که از چه زمانی باید تست سرطان سینه و انواع مراقبت‌ها را شروع کنید. ماموگرام از جمله همین تست‌هاست.
  • با تست سرطان سینه در خانه، مراقبت و آگاهی را افزایش دهید: یکی از راه‌های مراقبت در برابر سرطان سینه، آشنایی با بافت این عضو و تست کردن منظم آن در خانه است. اگر تغییر، توده یا دیگر نشانه‌های غیرعادی را در بافت سینه‌تان دیدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • الکل را متعادل مصرف کنید (یا اصلا مصرف نکنید): میزان نوشیدنی‌های الکلی را به حداقل (یکی در روز) برسانید. بهتر است که کلا این نوشیدنی‌ها را مصرف نکنید.
  • ورزش روزانه را فراموش نکنید: حداقل سی دقیقه در روز (در بیشتر روزهای هفته) ورزش کنید. اگر اخیرا فعالیتی نداشته‌اید، از پزشکتان برای شروع آرام و دوباره‌ی ورزش مشورت بگیرید.
  • هورمون تراپی پس از یائسگی را به تاخیر بیاندازید: هورمون تراپی ترکیبی ممکن است ریسک ابتلا به سرطان سینه را بالا ببرد. با پزشکتان در مورد منافع و مضرات این روش درمانی مشورت کنید. بعضی از زنان، در طول یائسگی علائمی را تجربه می‌کنند که درمانشان با داروهای هورمونی است. کاهش علائم، ممکن است ارزش افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه را (در بعضی از کیس‌های خاص) داشته باشد اما معمولا برای کاهش این ریسک، دوز و مدت زمان هورمون تراپی را به حداقل می‌رسانند.
  • وزنتان را متعادل نگه دارید: اگر وزنتان نسبت به سن، جنسیت و قد متعادل است، حتما آن را همین طور نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید، با روش‌های سالم و منطقی وزن را کم کنید. وزن بالا، یکی از ریسک فاکتورهای مهم در ابتلا به سرطان سینه است.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید: زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای (سرشار از روغن زیتون فرابکر و دانه‌های مختلف) دارند، شانس ابتلایشان به سرطان سینه کمتر خواهد بود. رژیم مدیترانه‌ای بیشتر غذاهایی گیاهی مثل میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و دانه‌ها دارد و گوشت قرمز، کره و غذاهای پروسس شده در آن جایی ندارند.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.