همه چیز درباره سرطان ریه

همه چیز درباره سرطان ریه

احتمالا شما هم اسیر این تفکر قالبی باشید که سرطان ریه بیش از همه مردان را اسیر خود می کند و برای توجیه عقیده خودمان هم پای سیگار را وسط بکشید. خب نظر شما نه کاملا درست است و نه کاملا غلط. در اصل، سرطان ریه یکی از مهلک ترین سرطان هاست و از هر دو جنس زن و مرد قربانیان فراوانی را به کام خود می کشد. در همین راستا شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین عامل مرگ و میر زنان بعد از سرطان سینه به سرطان ریه باز میگردد. هم چنین، بیشترین علت مرگ و میر مردان نیز بعد از سرطان روده بزرگ، ابتلا به سرطان ریه گزارش شده است. بنابراین چه زن باشید و چه مرد، از شما دعوت می کنیم تا مقاله پلی نیک در خصوص سرطان ریه را به دقت مطالعه کنید.

1- تعریف سرطان ریه

قبلا در مقاله جامع سرطان توضیح داده بودم که علت ابتلا به سرطان عملکرد غیر عادی سلول های سرطانی است. به طور طبیعی، سلول ها عمری طبیعی برخوردارند و بعد از طی شدن این چرخه می میرند. اما سلول های سرطانی برعکس سلول های طبیعی، از تکثیری با سرعت غیر عادی برخوردارند و به همین خاطر هم هست که سلول های سرطانی با سرعت گسترش می یابند. در مورد سرطان ریه، سلول های سرطانی از رشدی لجام گسیخته و تکثیری غیر قابل کنترل در ناحیه ریه برخوردارند و در صورتی که جلوی این رشد و تکثیر بی رویه گرفته نشود، سرطان به مرحله متاستاز می رسد و سلول های سرطانی به اعضای خارج از ریه هم منتشر می شوند و اعضای دیگر بدن را نیز درگیر می کند.

2- مهمترین علت های سرطان ریه کدام اند؟

در مرکز درمانی پلی نیک، هر روز به بیماران فراوانی بر می خوریم که تنها عامل ابتلا به سرطان ریه در آنها استعمال دخانیات بوده است. البته نقش سیگار در سرطان ریه، پر رنگ تر از دیگر سرطان هاست. کافی است بدانید بیش از 90% از کسانی که به سرطان ریه مبتلا می شوند، در معرض دود سیگار بوده اند. این تصور که اگر فردی سیگاری نیستید، هرگز به سرطان ریه مبتلا نخواهید شد را کنار بگذارید. بسیاری از مبتلایان به سرطان ریه، خود در معرض دود سیگار شخص ثالثی قرار داشتند. بنابراین نه خودتان سیگار بکشید و نه اجازه دهید همسرتان به مدتی طولانی در فضای خانه سیگار بکشید. البته احتمال دچار شدن به سرطان ریه با تعداد نخ های روزانه سیگار ارتباطی مستقیم دارد.

البته این که در خانواده شما، افراد مبتلا به سرطان ریه وجود داشته باشد هم ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. هر چند در این رابطه کاری از دست شما بر نمی آید.

3- علائم سرطان ریه؟

متاسفانه سرطان ریه تا مرحله متاستاز، علائم به خصوصی از خود بروز نمی دهد، با این حال ما سعی می کنیم فهرستی از علائم را در اینجا ارائه دهیم؛ چرا که همان طور که بارها در مرکز درمانی پلی نیک اعلام کرده ایم تشخیص زود هنگام سرطان، به منزله طی شدن نیمی از فرایند درمان خواهد بود.

برخی تغییرات روانشناختی

شاید برایتان جالب باشد بخشی از مبتلایان به سرطان ریه در ابتدا کسانی بوده اند که با علائمی هم چون افسردگی، اختلالات خلق و خو و اضطراب به روانشناس مراجعه کرده اند و بعد دریافته اند که مبتلا به تومور سرطانی هستند. این نوع افراد، عموماً افرادی خسته، دمدمی مزاج، نگران و افسرده هستند اگرچه هنوز تبیین علمی برای رابطه بین علائم روانی و سرطان ریه پیدا نشده است اما بهتر است این علائم را جدی بگیرید.

کاهش اشتها و وزن

اگر بدون این که رژیم غذایی گرفته باشید، دچار کاهش وزن می شوید، بهتر است این مسئله را جدی بگیرید. در مواقع دیگر ممکن است میل و اشتهای خود را به غذا از دست دهید. این مورد می تواند به دلیل گسترش سرطان ریه به سمت کبد باشد. در هر حال حتماً مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید.

سرفه و نفس تنگی

اگر به مدت طولانی درگیر سرفه های خشک و طولانی شدید، بهتر است آن را جدی بگیرید. مبتلایان به سرطان ریه در مراحل اولیه سرطان، این علائم را همراه با خلط و افزایش ترشح بزاق تجربه می کنند. حتی برخی از آنها متوجه تغییراتی در صدایشان می شوند. نفس تنگی هم یکی از رایج ترین علائم سرطان ریه می باشد با این حال متاسفانه بسیاری به آن بی توجه اند. گسترش تومور سرطانی در ریه می تواند در جریان هوا، اختلال ایجاد کند و باعث نفس تنگی شود.

درد در اعضای بدن

متاسفانه افرادی که این علامت را تجربه می کنند، با متاستاز مواجه شده اند. در صورت انتشار سلول های سرطانی به سایر اعضای بدن، فرد مبتلا درد شدیدی را در مفاصل و حتی استخوان ها، اغلب به صورت کمر درد و یا درد در باسن تجربه می کنند.

4- درمان سرطان ریه

در درمان سرطان ریه، عموما با سه مرحله مواجه هستیم که به سه سطح از بیماری مربوط می شود.

  • اگر سرطان در مراحل اولیه ی ابتلا تشخیص داده شود، می توان با جراحی به برداشتن بخشی از ریه اقدام کرد. بدین ترتیب، ناحیه ی دربردارنده ی سلول های سرطانی حذف می شود و می توان به بهبود فرد امیدوار بود.
  • اما اگر به هر دلیلی نتوان اقدام به جراحی کرد، رادیوتراپی برای از بین بردن سلول های سرطانی گزینه ی مناسبی خواهد بود.
  • متاسفانه در برخی موارد، سرطان به قدری پیشرفت کرده است که نه از جراحی و نه از رادیوتراپی کاری ساخته نیست. در این شرایط از شیمی درمانی برای تضعیف سلول های سرطانی استفاده می شود.

ما در مرکز درمانی پلی نیک، با ارائه هر سه خدمت جراحی سرطان، رادیوتراپی و شیمی درمانی در تلاش برای کمک به بیماران و مراجعان عزیزمان هستیم.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.