شیمی درمانی برای سرطان سینه

شیمی درمانی برای سرطان سینه

شیمی درمانی برای سرطان سینه، داروهایی را برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطان سینه، به کار می­‌برد. معمولا این داروها به طور مستقیم به داخل رگ، از طریق یک سوزن یا به شکل یک قرص، رسانده می­‌شوند.

شیمی درمانی برای سرطان سینه متناوبا به اضافه‌­ی سایر درمان‌­ها از جمله جراحی، پرتو درمانی یا هورمون درمانی، استفاده می­‌شود. دریافت شیمی درمانی برای سرطان سینه می­‌تواند شانس معالجه را افزایش دهد، ریسک برگشت سرطان را کاهش دهد، علائمی از سرطان را کم کند یا به افراد کمک کند تا بیشتر و با کیفیت بهتری زندگی کنند.

در صورتی که سرطان، دوباره رخ دهد یا انتشار یابد، شیمی درمانی می­‌تواند سرطان سینه را کنترل کند تا کمک کند شما مدت بیشتری زنده بمانید یا می‌­تواند علائمی را که سرطان موجب آنها می‌­شود را، کم کند.

شیمی درمانی برای سرطان سینه نیز ریسک عوارض جانبی را به بار می‌­آورد - که بعضی از آنها موقتی و خفیف می­باشند، بعضی دیگر جدی­تر یا پایدارتر هستند. پزشک شما می­تواند کمک کند که شما در مورد اینکه آیا شیمی درمانی، انتخاب خوبی برای سرطان سینه‌ی شما، است یا نه، تصمیم­‌گیری کنید.

برای سفارش اینترنتی داروی کمیاب شیمی درمانی از معتبرترین داروخانه‌های تهران اینجا را کلیک کنید

چرا شیمی درمانی انجام می­‌شود

شیمی درمانی برای سرطان سینه می‌تواند در شرایط زیر انجام پذیرد:

شیمی درمانی بعد از جراحی سرطان سینه­‌ی اولیه

بعد از اینکه برای برداشتن تومور از یک سینه، جراحی سرطان سینه بر روی شما انجام شد، ممکن است پزشک شما شیمی درمانی را برای از بین بردن سلول‌­های سرطانی یافت نشده، توصیه کند تا ریسک برگشت دوباره‌ی سرطان شما را کاهش دهد. این عمل با عنوان شیمی درمانی آدجوانت شناخته می‌­شود.

اگر شما دارای ریسک بالای برگشت دوباره­ یا انتشار سرطان به سایر قسمت­های بدنتان باشید، ممکن است پزشک شما شیمی درمانی آدجوانت را توصیه کند (گسترش بیماری به نقاط دیگر بدن)، حتی اگر بعد از جراحی، هیچ نشانه­‌ای از سرطان وجود نداشته باشد. اگر سلول­‌های سرطانی در غدد لنفاوی نزدیک به سینه‌­ی شما همراه با تومور، یافت شوند، ممکن است شما در ریسک بالاتری از هجوم بیماری باشید.

در زمان توضیح در مورد شیمی درمانی آجوانت، از پزشک خود راجع به اینکه شیمی درمانی چه مقدار شانس برگشت دوباره­‌ی سرطان را کاهش می‌دهد، سؤال کنید. می‌­توانید با هم، این کاهش ریسک، در مقابل عوارض جانبی شیمی درمانی را ارزیابی کنید. همچنین، با پزشک خود در مورد سایر گزینه­‌ها، از جمله درمان مسدود کردن هورمون، که ممکن است در شرایطی که شما دارید، مؤثر باشد، صحبت کنید.

شیمی درمانی قبل از جراحی سرطان اولیه‌­ی سینه

گاهی شیمی درمانی قبل از جراحی پیشنهاد می­‌شود (درمان نئوآجوانت)، تا تومورهای بزرگتر را جمع کند. این عمل ممکن است:

  • بهترین شانس برداشتن کامل تومور را برای جراح فراهم کند
  • جراح را قادر سازد تا به جای برداشتن کامل سینه، فقط تومور را بردارد
  • گسترش بیماری را در غدد لنفاوی کاهش دهد و بنابراین جراحی غده‌­ی لنفاوی با هجوم کمتری را فراهم نماید
  • شانس برگشت دوباره­‌ی سرطان را کاهش دهد
  • ارزیابی پاسخ تومور به درمان، امکان­‌پذیر می‌­شود، که به آشکار شدن پیش­‌بینی بهبودی بیماری و بهترین انتخاب داروی شیمی درمانی، کمک می­‌کند.

درمان نئوآدجوانت، غالبا برای موارد زیر استفاده می‌­شود:

  • سرطان التهابی سینه‌­ی
  • سرطان سینه‌­ی گیرنده‌­ی مثبت HER2
  • سرطان­های سینه‌­ی منفی سه‌­گانه
  • تومورهای بدخیم‌­تر
  • سرطان­‌هایی که به غدد لنفاوی انتشار یافته­‌اند
  • تومورهای بزرگتر

درمان برای کاهش ریسک سرطان سینه

داروهای پیشگیری کننده (که با عنوان پیشگیری به واسطه‌­ی دارو شناخته می‌­شوند)، ریسک سرطان سینه را در زنانی با ریسک بالای این بیماری، کاهش می‌­دهد. آنها معمولا شامل داروهای مسدود کننده‌­ی استروژن می­‌باشند، مثل تعدیل‌­کننده‌­ی گیرنده­‌ی استروژن انتخابی و بازدارنده‌­های آروماتاز. این داروها ریسک عوارض جانبی را به بار دارند، بنابراین پزشکان این داروها را برای زنانی که دارای ریسک بالای سرطان سینه می­‌باشند، تجویز می‌­کنند. با پزشک خود در مورد مزایا و ریسک‌­های (این داروها) صحبت کنید.

شیمی درمانی به عنوان درمان اولیه برای سرطان سینه­‌ی پیشرفته

در صورتی که سرطان سینه به سایر قسمت­های بدن شما انتشار یافته است و درمان انتخابی، جراحی نمی­‌باشد، شیمی درمانی می‌­تواند به عنوان درمان اولیه استفاده شود. این درمان ممکن است در ترکیب با هدف درمانی، مورد استفاده قرار گیرد.

هدف اصلی شیمی درمانی برای سرطان پیشرفته­‌ی سینه، به طور کلی بهبود کیفیت و طول عمر بیمار می­‌باشد نسبت به اینکه بیماری را درمان کند.

خطرات و عوارض جانبی

داروهای شیمی درمانی به سراسر بدن رهسپار می­‌شوند. عوارض جانبی به داروهایی که شما دریافت می‌­کنید و واکنش شما به آنها، بستگی دارد. ممکن است عوارض جانبی در مدت دوره‌­ی درمان بدتر شوند. بیشتر عوارض جانبی موقت می­‌باشند و با اتمام درمان، مرتفع می‌­شوند. در بعضی موارد، شیمی درمانی می‌­تواند عوارض طولانی مدت یا پایداری داشته باشد.

عوارض جانبی کوتاه مدت

در فرآیند هدف‌­گیری سلول‌­های سرطانی با رشد سریع، داروهای شیمی درمانی می‌­توانند به دیگر سلول‌­های سالم در حال رشد سریع نیز آسیب بزنند، از جمله سلول‌­های موجود در فولیکل‌های مو، مغز استخوان و عصب گوارشی.

داروهای شیمی درمانی زیادی می­‌توانند بر انتهای عصب‌­های دست و پاهای شما، تأثیر بگذارند، که موجب کرختی، درد، سوزش یا خارش، حساسیت نسبت به گرما یا سرما، یا ضعف در انتهای اندام بدن شما، می­‌شوند. این عوارض جانبی که غالبا بعد از درمان، رفع می‌­شوند، یا در یک سال پس از تکمیل شیمی درمانی، پایان می­‌یابند. در بعضی موارد، ممکن است آنها بلند مدت باشند.

« مغز شیمیایی »، «ابهام شیمیایی » و « حافظه شیمیایی » اصلاحاتی هستند که برای توصیف حافظه‌­ی مباحثه‌­ای و کوتاه مدت کم تفهیم شده و مشکلات تمرکز استفاده می‌شوند که ممکن است بعد از شیمی درمانی رخ دهند. در بیشتر موارد، این مشکلات در یک سال تکمیل شیمی درمانی، برطرف می­‌شوند.

عوارض جانبی کوتاه مدت متداول، شامل:

  • ریزش مو
  • خستگی
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • یبوست یا اسهال
  • زخم‌های دهان
  • تغییرات پوست یا ناخن
  • افزایش ریسک گسترش عفونت (با توجه به گلبول­های سفید خون که به دفاع در برابر عفونت کمک می‌کنند)
  • آسیب عصبی (بیماری عصبی)
  • مشکلاتی با کارکرد شناختی که بر حافظه و تمرکز، تأثیر می­‌گذارند.

پزشک شما می­‌تواند داروهایی را برای کمک به کاهش تهوع و استفراغ که به خاطر شیمی درمانی به وجود می­‌آیند، تجویز کند. شما می­‌توانید با پزشک خود یا پرستار شیمی درمانی در مورد اقداماتی که برای به حداقل رساندن عوارض جانبی به کار می­‌گیرید، صحبت کنید.

اگر شیمی درمانی به سلول‌های خون در حال مبارزه با عفونت شما، آسیبی بزند، ممکن است پزشک شما دوزهای دارویی شما را مطابقت دهد یا داروهایی را اضافه کند که به مغز استخوان شما کمک می­‌کند تا سریع‌تر بهبود یابد.

عوارض جانبی بلند مدت

داروهای شیمی درمانی معین برای سرطان سینه می‌­تواند موجب عوارض جانبی بلند مدت شود که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نازایی. عارضه­‌ی جانبی امکان­پذیری که ممکن است برطرف شود، نازایی است. بعضی از داروهای ضد سرطان به تخمدان­‌ها آسیب می­زنند. این موضوع ممکن است موجب علائم یائسگی شوند، از جمله گُرگرفتگی­‌ها و خشکی واژن. دوره­‌های مربوط به قاعدگی ممکن است نامنظم یا متوقف شوند (فقدان قاعدگی). اگر تخمک‌گذاری قطع شود، بارداری غیرممکن می­‌شود.

    بسته به سن شما، شیمی درمانی ممکن است سبب یائسگی همیشگی پیش از موعد، شود. با پزشک خود در مورد ریسک قاعدگی همیشگی و عواقب آن، گفتگو کنید.

    اگر به قاعده شدن ادامه دادید، هنوز قادر به باردارشدن هستید، حتی در طی درمان. اما چون عوارض شیمی درمانی برای جنین، خطرناک می­‌باشند، با پزشک خود راجع به گزینه‌­های کنترل زاد و ولد قبل از شروع درمان، صحبت کنید.

  • کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان. زنانی که به دلیل شیمی درمانی، زود، یائسگی را تجربه می­‌کنند، ممکن است دارای ریسک بالاتری از شرایط باریک شدن استخوان ناشی از کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان، باشند. به طور کلی، توصیه می‌­شود که این زنان آزمایشات تراکم استخوان را به طور دوره‌­ای داشته باشند و در صورت امکان، درمان‌­هایی برای جلوگیری از کمبود استخوان بیشتر، را انجام دهند.
  • آسیب قلبی. شیمی درمانی ریسک کمی در مورد ضعیف شدن ماهیچه‌­ی قلب و سبب سایر مشکلات قلبی، به همراه دارد.
  • سرطان خون. شیمی درمانی برای سرطان سینه، به ندرت می­‌تواند سرطان ثانویه­‌ای را به راه بیاندازد، از جمله سرطان سلول­‌های خون (سرطان خون)، چندین سال پس از تکمیل شدن شیمی درمانی.

عوارض جانبی دیگر

احساساتی مانند ترس، غم و انزوا می­‌توانند در طی درمان و نیز بعد از درمان، با عوارض جانبی فیزیکی شیمی­ درمانی، ترکیب شوند. در طول مدت شیمی درمانی شما مرتبا با متخصصین غدد پرستاران در تماس و مورد پشتیبانی می­‌باشید. همه‌­ی کسانی که در این عمل درگیر می‌شوند، در حال انجام کاری در قبال هدفی یکسان، می­‌باشند که آن هدف، تکمیل درمان با بهترین نتیجه‌­ی ممکن می‌­باشد. ممکن است زمانی که درمان به اتمام می‌رسد، اینطور احساس کنید که تنها هستید، و اینکه درمان به شما کمکی نمی‌­کند تا به زندگی معمول خود برگردید یا با ترس‌های برگشت دوباره­‌ی سرطان سینه، مقابله کنید.

در نظر بگیرید تا با یک متخصص سلامت روانی که با افرادی کار می‌کند که بیماری سرطان دارند، صحبت کنید. این کار نیز کمک می­‌کند تا با کسی که در همان شرایط شما بوده است، صحبت کنید. از طریق خط تلفن ویژه‌­ی کسی که از سرطان جان به در برده است، گروه پشتیبانی یا یک انجمن آنلاین، با دیگران ارتباط برقرار کنید.

 

چطور آماده شوید

مزیت بالفعل شیمی درمانی را ارزیابی کنید

شیمی درمانی برای سرطان سینه در مورد همه‌ی افراد، مؤثر واقع نمی‌­شود. پزشک شما شماری از عواملی که تعیین کننده‌ی این هستند که چه نوع شیمی درمانی برای شما مفید است، را توضیح می‌دهد. در صورتی که شما ریسک بالاتری از بازگشت یا هجوم بیماری را داشته باشید، به احتمال زیاد، شیمی درمانی مفیدتر خواهد بود. در بعضی موارد، ویژگی‌های سرطان سینه، خود ممکن است به مزایای بیشتری از درمان‌­هایی با درد کمتر، اشاره کند، از جمله درمان غدد درون­ریز (هورمون درمانی) با داروهای بازدارنده­‌ی استروژن.

در مورد اهداف درمان و تمایالات خود، با پزشک‌تان گفتگو کنید. عواملی که معمولا توضیح داده می‌­شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • اندازه و درجه‌­ی شدت تومور. هر چه تومور بزرگتر باشد، درجه‌­ی شدت، بالاتر می‌­باشد، سلول­‌های سرطانی پراکنده، شانس بالاتری دارند و به احتمال زیاد پزشک شما، شیمی درمانی را توصیه خواهد کرد.
  • وضعیت غدد لنفاوی. سلول­های سرطان سینه، که در طی و قبل از شروع جراحی یافت می­‌شوند، ریسک بالاتری برای برگشت دوباره دارند. ممکن است پزشک شما بیشتر تمایل داشته باشد تا شیمی درمانی را توصیه کند.
  • مشخصات ژنتیکی. برای انواع معینی از سرطان سینه مثل سرطان سینه­‌ی مثبت گیرنده‌­ی هورمون، پزشک شما می­‌تواند آزمایش ژنتیکی بافت تومور شما را انجام دهد تا ساختار ژنتیکی سرطان سینه‌­ی خاص شما را بداند. این آزمایشات با عنوان  Oncotype DX (تست آنکوتایپ) شناخته می‌­شوند، تست پروساینا و ماماپرینت می‌­توانند به پیش­‌بینی ریسک بازگشت سرطان و چگونگی پاسخ سرطان سینه‌­ی شما به شیمی درمانی، کمک کنند. این آزمایشات به طور ویژه در کمک به شما و پزشک­‌تان مفید می­‌باشند تا معین شود که آیا شیمی درمانی ضروری است یا خیر، یا اینکه آیا شما تنها به درمان­‌های بازدارنده‌­ی هورمون، نیاز دارید. این آزمایشات به طور معمول برای سرطان­‌هایی که به هورمون حساس نیستند، به کار برده نمی­‌شوند.
  • سن. تحقیقات اشاره دارند که سرطان سینه‌­ای که در سن جوانی بروز می­‌کند، نسبت به سرطان سینه در سالهای بعدی زندگی گسترش می­‌یابد، تهاجمی‌­تر می‌­باشد. بنابراین پزشکان، در زمان درمان آن سرطان‌­هایی که در سن جوان‌­تر تشخیص داده شده­‌اند، شیمی درمانی آجوانت را انتخاب می­‌کنند تا شانس برگشت سرطان را کاهش دهند.
  • درمان­های قبلی. اینکه قبلا شیمی درمانی انجام داده باشید، ممکن است روی سری درمانی کنونی شما، تاثیر بگذارد.
  • سلامت کلی شما و سایر وضعیت‌­های سلامتی. سلامت کلی شما می­‌تواند بر توانایی شما برای تحمل عوارض جانبی شیمی درمانی، اثر گذار باشد. مشکلات سلامت خاصی، از جمله بیماری قلبی یا دیابت­‌ها، می­‌توانند بر اینکه کدام داروها برای شیمی درمانی شما انتخاب شوند، تأثیر بگذارد.
  • وضعیت هورمونی. در صورتی که سرطان سینه­‌ی شما به هورمون­‌های استروژن و پروژسترون، حساس باشد، هورمون درمانی با بازدارنده­‌های استروژن، گزینه­‌ی بهتری برای درمان آجوآنت می­‌باشد. این نوع درمان از داروهایی مانند تاموکسیفن، استفاده می­‌کند که به شکل قرص روزانه برای حدود پنج سال، مصرف می­‌شود، یا بازدارنده­‌های آروماتاز، مثل آناستروزول (آریمیدکس)، لتروزول (فمارا) و اکسمستین (آروماسین). این داروها علاوه بر شیمی درمانی در نظر گرفته می­‌شوند. پزشک شما می­‌تواند توصیه کند که مصرف این داروها را بعد از تکمیل شیمی درمانی یا پرتودرمانی، شروع کنید.
  • وضعیت HER2 . اگر سرطان سینه­‌ی شما باعث تولید پروتئین در حال رشد خیلی زیادی که با عنوان HER2، شناخته می­‌شود، شود، پزشک می­‌تواند شیمی درمانی و داروهایی را که مشخصا این پروتئین را هدف قرار می‌­دهند، توصیه کند. این داروها شامل تراسزوماب (هرسپتین)، پرتوزوماب (پرجتا)، لاپاتینیب (تایکرب) و سایر داروها، می‌­شود.
  • تمایلات شما. زمانی که با متخصص غدد خود صحبت می­‌کنید، راجع به تمایلات خود در مورد مراقبت، گفتگو کنید. این صحبت­ها می­‌تواند در نظر گرفته شوند، خصوصا وقتی که گزینه‌­هایی برای درمان، در دسترس می‌­باشند.  

برای بهبود بخشیدن به سلامت کلی خود اقداماتی انجام دهید

به دلیل اینکه شیمی درمانی می­‌تواند بر سلول­های سالم در حال رشد سریع، تأثیر بگذارد، مثل گلبول‌­های سفید خون، پلاکت‌­های خون و گلبول‌­های قرمز خون، قبل از شروع درمان، هر چقدر امکان دارد به سلامت بیشتر کمک کنید تا عوارض جانبی درمان نیز به حداقل برسند.

ممکن است پزشک شما توصیه کند که اقدامات زیر را برای بهبود بخشی به سلامت کلی بدن خود انجام دهید:

  • بیشتر استراحت کنید
  • فعال بمانید و زمانی برای ورزش در نظر بگیرید
  • رژیم غذایی متعادل غنی از میوه­‌ها، سبزیجات و همه‌­ی غلات، بخورید
  • استرس را به حداقل برسانید
  • از عفونت‌­هایی مثل سرماخوردگی معمول و آنفولانزا، جلوگیری کنید. با پزشک خود در مورد واکسیناسیون توصیه شده، که شامل واکسن­‌های آنفولانزای سالانه می‌­باشد، صحبت کنید. همچنین، رفتاری را در پیش بگیرید که ریسک عفونت را در مدت شیمی درمانی فعال، کاهش دهد، مثلا شستن دستها یا استفاده از شوینده‌­های بهداشتی دست، قبل از خوردن غذا و استفاده از دستکش در زمان انجام کارهای حیاط و باغچه.
  • برای تشخیص هر نوع عفونت در دندانها یا لثه‌­ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  •  آزمایشات خون را انجام دهید تا کارکرد کبد و کلیه‌­ی خود را کنترل کنید و آزمایشاتی برای کنترل کارکرد قلب. در صورتی که مشکلاتی نشان داده شدند، پزشک شما درمان را به تأخیر می­‌اندازد یا داروی شیمی درمانی و دوز آن را که برای شما بی­‌خطرتر باشد، انتخاب می­‌کند.

برای عوارض جانبی از قبل برنامه‌­ریزی کنید

از پزشک خود در مورد اینکه باید انتظار چه عوارض جانبی‌ای را در طول و بعد از شیمی درمانی، داشته باشید، سؤال کنید. برای نمونه، اگر درمان شیمی درمانی موجب نازایی می‌شود، شاید بخواهید اسپرم یا تخمک­های بارورشده (جنین) یا تخم­هایی برای استفاده در آینده، را ذخیره و نگهداری کنید. اگر شیمی درمانی موجب ریزش موی شما شود، یک کلاه‌گیس یا پوشش سر یا درمان خنک‌سازی پوست سر را در نظر بگیرید.

برای کمک در خانه و سرکار، برنامه‌­ریزی کنید

بیشتر درمان­‌های شیمی درمانی در کلینیک سرپایی ارائه می‌­شوند. بیشتر افراد می‌­توانند به کارشان ادامه دهند و فعالیت­های معمول خود را در مدت شیمی درمانی، انجام دهند. پزشک شما می­‌تواند در مورد اینکه شیمی درمانی چقدر بر فعالیت‌­های روزمره‌­ی شما تأثیر می‌­گذارد، نظر خود را ارئه دهد، اما پیش­‌بینی اینکه شما دقیقا چه احساسی خواهید داشت، مشکل می­‌باشد.

با سؤال در مورد زمان دور بودن از کار یا داشتن کمک دست در کارهای خانه برای چند روز اول بعد از درمان، آمادگی پیدا کنید. در صورتی که در طی درمان شیمی درمانی، در بیمارستان خواهید بود، مدت زمان مرخصی خود را زمان‌بندی کنید، و کسی را بیابید تا مراقب کارهای معمول خانه‌­ی شما باشد.

در مورد داروها یا فرآورده­‌هایی که در حال استفاده از آنها هستید، با پزشک خود صحبت کنید

مطمئن شوید که پزشک شما از هر نوع دارو یا فرآورده­ای که در حال استفاده از آن هستید، آگاهی دارد، که شامل هر نوع فرآورده­‌ی گیاهی، ویتامین‌­ها یا داروهای خارج از بورس فروخته شده، می‌­باشد. این موارد ممکن است روی روشی که داروهای شیمی درمانی کار می­‌کنند، اثر بگذارد. پزشک شما ممکن است به تناوب داروهایی را به شما پیشنهاد کند یا اینکه توصیه کند آن داروها یا فرآورده‌­ها را برای دوره‌­ی قبل یا بعد از جلسه‌­ی شیمی درمانی، استفاده نکنید.

روز انجام درمان

پزشک یا پرستار به شما چیزهایی را که می­‌توانید و نمی­‌توانید بخورید یا بنوشید، در روز جلسه‌­ی شیمی درمانی­‌تان، اطلاع می­‌دهند. بردن یکی از اعضای خانواده یا یک دوست همراه خودتان به جلسه­‌ی درمان، برای حمایت و دلگرمی، می­‌تواند کمک کند.

آنچه که می‌­توانید انتظار داشته باشید

زمانبندی و توالی جلسه­‌ی شیمی درمانی

شیمی درمانی برای سرطان سینه، به صورت چرخشی، ارائه می­‌شود. چرخه‌­ی شیمی درمانی می­‌تواند از یک بار در هفته تا یک بار در هر سه هفته، متغیر باشد. متعاقب هر جلسه‌­ی درمان، یک دوره­‌ی بازیابی، وجود دارد.

به طور نمونه، اگر سرطان شما، در مرحله­‌ی اولیه­ باشد، درمان ­های شیمی درمانی را برای سه تا شش ماه انجام خواهید داد، اما پزشک شما زمان‌بندی را به اقتضاء وضعیت شما، تطابق خواهد داد. در صورتی که سرطان سینه­‌ی شما پیشرفت کرده است، ممکن است درمان تا شش ماه ادامه یابد. اگر مبتلا به سرطان سینه‌­ای می‌باشید که در مرحله‌­ی اولیه می‌­باشد، و نیز برنامه‌­ی پرتودرمانی برای شما انجام می‌گیرد، معمولا شیمی درمانی به دنبال آن می‌باشد.

ترکیبات دارویی معمول

مجموعه‌­ای از داروهای شیمی درمانی قابل دسترس، وجود دارند. به دلیل اینکه هر شخصی، متفاوت از بقیه است، پزشکان، انواع و دوزهای معینی از داروها را سازماندهی می­‌کنند (دسته‌های دارویی) -که غالبا ترکیبی از دو یا سه داروی شیمی درمانی می­‌باشند- نسبت به نوع سرطان سینه و سابقه‌­ی پزشکی شخص بیمار.

شیمی درمانی در کجا انجام می‌­شود

بیشتر جلسات شیمی درمانی سرطان پستان در بخش سرپایی بیمارستان یا کلینیک انجام می‌شود.

شیمی درمانی به چه صورت انجام می‌شود

داروهای شیمی درمانی می­‌توانند به روش‌­های گوناگونی ارائه شوند، که شامل قرص‌­هایی که در خانه مصرف می­‌شوند، می­‌باشد. بیشتر اوقات، این داروها به داخل رگ، تزریق می‌­شوند (IV). این کار از طریق روش‌­های زیر انجام می‌­شود:

  • سوزن تزریق وریدی و لوله­‌ای (پورت جراحی)، که در دست یا مچ شما وارد می­‌شود.
  •  پورت جراحی به درون قفسه­‌ی سینه‌ی شما وارد می‌­شود قبل از اینکه شیمی درمانی شروع شود. این پورت در دوران درمان شیمی درمانی شما، در همان مکانی که وارد شده، باقی می­‌ماند و نیاز به پیدا کردن یک رگ مناسب، را در هر جلسه‌­ی درمان، رفع می‌­نماید.

جلسه‌­ی شیمی درمانی نمونه

همه‌­ی جلسات شیمی درمانی شبیه به هم نیستند، اما شاید یک جلسه این دستورالعمل را دنبال کند:

  • یک نمونه خون دارید که برای شمارش گلبول‌­های خون و سایر آزمایشات خون دریافت شده است.
  • پزشک خود را ملاقات می­‌کنید تا نتایج آزمایش خون خود را بازبینی کنید و سلامت کلی خود را ارزیابی کنید.
  • پزشک شما دستور شیمی درمانی می­‌دهد.
  • با عضوی از گروه مراقبت سلامتی خودتان که شیمی درمانی شما را انجام می­دهد، ملاقات می­‌کنید.
  • تست فیزیکی مختصری را برای کنترل درجه­‌ی حرارت بدن، ضربات قلب و فشارخون، انجام می­‌دهید.
  • یک پورت جراحی تزریق وریدی به بدن شما وارد می‌­شود.
  • داروهایی را برای جلوگیری از عوارض جانبی مثل تهوع، اضطراب یا التهاب، دریافت می­‌کنید.
  • داروهای شیمی درمانی را دریافت می­‌کنید. این عمل ممکن است چندین ساعت به طول انجامد.

بعد از جلسه­‌ی شیمی درمانی

به دنبال جلسه‌­ی شیمی درمانی، شما می‌توانید:

  • بخواهید که لوله‌­ی تزریق وریدی موقت از شما برداشته شود.
  • علائم حیاتی شما کنترل شود.
  • عوارض جانبی را همراه با پزشک خود مرور کنید.
  • تجویزهای دارویی را که می­‌توانید در خانه برای جلوگیری از عوارض جانبی استفاده کنید، دریافت کنید.
  • چیزهایی را که باید بخورید یا بنوشید به شما توصیه شود.
  • دستورالعمل‌ها در مورد عملکرد مناسب و عملی با مایعاتی مثل اوره، ادرار، استفراغ، منی و ترشحات واژینال دریافت کنید، چون ممکن است این مایعات تا 48 ساعت بعد، دارای بعضی از داروهای شیمی درمانی باشند. این کار به سهولت با دو بار کشیدن سیفون توالت بعد از استفاده، قابل اجرا می‌­باشد.

بعضی افراد بعد از جلسه‌­ی شیمی درمانی، احساس خوبی دارند و می‌­توانند به برنامه­‌ها و فعالیت­‌های خود برگردند. بعضی دیگر عوارض جانبی را سریعتر حس می­‌کنند. شاید بخواهید برنامه­‌ریزی کنید تا کس دیگری شما را بعد از پایان کار، با ماشین به خانه برساند، حداقل برای چند جلسه‌­ی اول، تا متوجه چگونگی احساس خود شوید.

در طی دوره­‌ی شیمی درمانی

بعد از چند جلسه­، می­‌توانید دقیق‌تر پیش­‌بینی کنید که چه زمانی احساس خوبی خواهید داشت و چه زمانی می­‌توانید از فعالیت‌های خود دست بکشید.

علامت­‌گذاری روی تقویم و نگهداری یک دفتر یاداشت روزانه، می­‌تواند به شما کمک کند تا پاسخ کلی خودتان را نسبت به جلسات شیمی درمانی بیابید و بر اساس آن، کارها را برنامه‌­ریزی کنید.

پیروی با دقت از برنامه‌­ی درمانی، بهترین راه برای برخورداری از بیشترین مزیت شیمی درمانی، می­‌باشد. اگر عوارض جانبی خیلی اذیت­‌کننده شوند، در مورد آنها با پزشک خود گفتگو کنید. شاید او بتواند دوز یا نوع داروی شیمی درمانی را که شما دریافت می­‌کنید، مطابقت دهد یا داروهای دیگری را برای کمک به رفع بعضی علائم مثل تهوع، تجویز کند. اگر تعداد گلبول‌های سفید خون شما افت کند، پزشک شما می­‌تواند شیمی درمانی شما را متوقف کند تا گلبول­های سفید خون شما، به سطح معینی برگردند.

تکنیک‌­های تمدد اعصاب مثل مدیتیشن و تنفس عمیق، می­‌توانند به کاهش استرس، کمک کنند. نشان داده شده است که تمرین ورزشی به بهبود خواب و خستگی درسی که به وسیله­‌ی شیمی درمانی ایجاد می­‌شوند، کمک کند. گذاشتن کلاه­‌گیس، کلاه یا پارچه می­‌تواند، عدم وجود مو را کمتر آشکار کند.

نتایج

بعد از درمان شیمی درمانی، پزشک شما جلسات ملاقات بعدی را برنامه­‌ریزی خواهد کرد که معمولا در ابتدا هر چهار تا شش ماه و سپس با توالی کمتری، مدت طولانی‌­تر تا شما از سرطان رها شوید. این کار برای کنترل عوارض جانبی بلند مدت و بازگشت دوباره‌­ی سرطان سینه، می­‌باشد. لیستی از سؤالاتی که می­‌خواهید از پزشک یا پرستار خود بپرسید، آماده کنید.

پزشک شما یک تست فیزیکی انجام خواهد داد که شامل تست سینه، و پرسش از شما در مورد هر نوع علائم جدیدی که تجربه می­‌کنید، می­‌باشد.

شما سالی یک بار، ماموگرافی را به عنوان بخشی از پیگیری­‌هایتان، انجام خواهید داد. آزمایشات دیگر، مثل آزمایشات نشانگر تومور، آزمایشات کارکرد کبد، اسکن­های PET، اسکن­های CT، اسکن­‌های استخوان و عکس رادیولوژی سینه، در کل توصیه نمی‌­شوند، مگر اینکه نیاز خاصی وجود داشته باشد. آزمایشات تصویری اضافی به طور نمونه فقط زمانی مورد نیاز می‌­شوند که موردی مشکوک به برگشت دوباره­‌ی سرطان وجود داشته باشد یا علائم جدید یا یافته‌­های معاینه‌­ی فیزیکی گواهی دهند.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.