پیشگیری و غربالگری سرطان پستان

پیشگیری و غربالگری سرطان پستان

غربالگری و پیشگیری

معاینات منظم پستان یک روش اثبات شده برای تشخیص و پیشگیری از سرطان و بیماری‌های مرتبط با پستان می‌باشد. بسته به نیاز شما، طیف وسیعی از گزینه‌های غربالگری و اقدامات پیشگیرانه در دسترس شما وجود دارند.

غربالگری پستان چیست؟

غربالگری پستان یعنی اینکه قبل از بروز هرگونه علائم یا نشانه بیماری، سینه‌ها را برای تشخیص سرطان یا دیگر بیماری‌ها بررسی کنیم. این روش اصلی تشخیص زودهنگام بیماری و جلوگیری از شیوع آن است.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، همه زنان بالای 40 سال باید این امکان را داشته باشند که ماموگرافی سالانه داشته باشند. تعداد دفعات معاینات و سن آغاز غربالگری، به فاکتورهای خطرزایی که فرد در معرض آنها قرار دارد و باعث بروز سرطان پستان می‌شوند و همینطور به سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی فرد بستگی دارد.

غربالگری و پیشگیری از سرطان پستان زنان

غربالگری پستان شامل چه مواردی است؟

معاینه بالینی پستان ممکن است موارد زیر را شامل شود:

گزارشی از سابقه پزشکی شخصی

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده قبلا به سرطان یا بیماری‌های مربوط به پستان مبتلا شده باشید، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید. به همین دلیل، درک سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما به ما کمک می‌کند تا بتوانیم تشخیص دقیق‌تری داشته باشیم.

معاینه فیزیکی

یک پزشک، پرستار یا متخصص پزشکی آموزش دیده در اولین قسمت از غربالگری، سینه‌های شما را بصورت فیزیکی معاینه می‌کند که این امر ممکن است شامل معاینه بصری سینه‌های شما در حالت ایستاده و همچنین یک معاینه دستی از سینه‌ها در حالت خوابیده باشد.

در هنگام معاینه بصری از شما خواسته می‌شود که دستان خود را بالای سر خود بلند کرده یا آنها را مقابل استخوان لگن فشار دهید. با این کار مشاهده هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا تقارن پستان آسان‌تر می‌شود. همچنین پرستار یا پزشک دنبال ترشحات، افتادگی و یا بثورات پوستی می‌گردد.

معاینه فیزیکی سینه توسط پزشک
معاینه فیزیکی توسط پزشک

در معاینه دستی، پرستار یا پزشک با استفاده از نرمی سر انگشتان خود هر دو سینه شما را از نظر وجود هرگونه توده یا ناهنجاری بررسی می‌کند. این معاینه نواحی زیر بغل و ترقوه را شامل می‌شود. در صورت یافتن توده‌های مشکوک، پرستار یا پزشک اندازه، شکل و محل آن را یادداشت می‌کند.

معاینه رادیولوژی

زنانی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان یا بیماری‌های مربوط به پستان هستند، باید به طور معمول غربالگری‌های بیشتری انجام دهند که شامل ماموگرافی، سونوگرافی پستان و MRI پستان می‌باشد:

  • ماموگرافی: استاندارد طلایی غربالگری پستان است. شامل یک سری پرتوهای x است که به پزشک یا متخصص کمک می‌کند هرگونه ناهنجاری در بافت پستان را تشخیص دهد. تکنسین ابتدا پستان را فشرده می‌کند، سپس از بالا به پایین و همچنین از یک سمت به سمت دیگر عکس‌برداری می‌کند. همچنین در صورت فوکوس روی ناحیه خاص، ممکن است تصاویر بیشتری تهیه کنند.
  • سونوگرافی پستان: از امواج صوتی برای تصویربرداری از قسمت درونی پستان استفاده می‌کند و روشی مناسب برای این است که تشخیص دهیم توده بصورت یک کیست مایع یا جامد است که می‌تواند نشان دهنده سرطانی بودن آن باشد. سونوگرافی یک روش بدون درد است که اغلب علاوه بر ماموگرافی انجام می‌شود.
  • MRI پستان: معمولا در مواردی انجام می‌شود که آزمایش‌های قبلی بی نتیجه بوده‌اند یا اینکه فرد در طول عمر خود به مدت طولانی در معرض عوامل خطرزای ابتلا به سرطان قرار داشته باشد. MRIها برای تصویربرداری دقیق از بافت پستان، از انرژی مغناطیسی و امواج رادیویی (اما بدون تابش) استفاده می‌کنند. این روش نیز بدون درد است.
مرکز رادیولوژی و تصویربرداری
مرکز رادیولوژی و تصویربرداری

در مورد هر یک از این معاینات رادیولوژی اطلاعات بیشتری فرا بگیرید

پیشگیری از سرطان و بیماری‌های پستان

علاوه بر غربالگری پستان، می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های پستان، اقدامات پیشگیرانه‌ انجام دهید. این امر به ویژه برای خانم‌هایی که سرطان ندارند، اما در معرض خطر ابتلا به آن هستند، بسیار مفید است. که این امر ممکن زنانی را شامل شود که مبتلا به موارد زیر هستند:

  • هایپرپلازی مجرایی ناهنجار (رشد غیرطبیعی سلول‌های پوشاننده مجرای شیر)
  • سرطان لوبولار در جا (LCIS)
  • سابقه خانوادگی سرطان پستان

روش‌های زیادی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های پستان وجود دارد. برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • کاهش مصرف الکل
  • ترک سیگار
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  • شیردهی

برای خانم‌هایی که دارای جهش ژنتیکی BRCA1 و BRCA2 هستند، اقدامات قوی‌تری از جمله جراحی‌های پیشگیری کننده، برداشتن تخمدان یا درمان تاموکسیفن لازم است.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.