انتخاب بهترین جراح سرطان سینه

انتخاب بهترین جراح سرطان سینه

انتخاب جراح سرطان مرتبط با نوع سرطان

اگر به سرطان پستان مبتلا شده باشید، اغلب اولین کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن یک متخصص جراحی سرطان پستان است. متخصص جراحی سرطان سینه برای برداشتن تومورها و سایر بافت‌های سرطانی و فقط برای درمان سرطان، آموزش داده می‌شود. آنها همچنین می‌توانند بیوپسی پستان (نمونه برداری تشخیص سرطان) را برای تشخیص یا مشخص کردن مرحله بیماری انجام دهند.

جراح سرطان ممکن است یکی از چندین پزشکی باشد که در هنگام ابتلا به سرطان پستان، به او روی می‌آورید. دیگر پزشک ممکن است انکولوژیست باشد که سرطان را با دارو و روش شیمی درمانی معالجه می‌کنند (و به طور معمول بر درمان و مراقبت نظارت می‌کند) و رادیوتراپیست یا همان متخصص رادیوتراپی که سرطان را با پرتو، درمان می‌کند.

اطلاعات بیشتر از رادیوتراپی سرطان سینه و روش‌های پرتودرمانی و عوارض جانبی

سابقه و تجربه جراح سرطان پستان را بررسی کنید

نوع و مرحله سرطان پستان شما هرچه باشد، انتخاب یک جراح سرطان مناسب حیاتی است. مهارت در جراحی نه تنها به پاسخ بهتر در شیمی درمانی منجر می‌شود بلکه ممکن است باعث افزایش طول عمر شما نیز شود. در این مورد، اهمیت در نظر گرفتن تجربه جراح سرطان قابل بررسی است. طبق تحقیقات سال 2016 از سوئد، که میزان بقا در افراد مبتلا به سرطان مری را مورد بررسی قرار داده بود، انکولوژیست‌های جراحی که برای 35 تا 59 بیمار ازوفاژکتومی (مری‌برداری) انجام داده بودند نسبت به آنها که که 15 تا 22 مورد را انجام داده بودند، نتایج طولانی مدت بهتری داشتند. ارزش تجربه آنقدر مهم بود که میزان بقای پنج ساله، در بین جراحان با تجربه‌تر، 30 درصد بیشتر بود. (اگر چه این مطالعه در مورد سرطان پستان نبود، اما منجر شدن تجربه پزشک به نتایج بهتر، به طور گسترده‌ای به عنوان یک واقعیت در میان انجمن پزشکی پذیرفته شده است.)

به همین دلیل، ممکن است به نفع شما نباشد که اجازه دهید شخص دیگری جراح خودش را برای شما انتخاب کند. در حالی که بسیار مهم است که هنگام مراجعه به پزشک خود به او ایمان داشته باشید و شما هم در طول درمان با او همراه باشید. به یاد داشته باشید که پزشکان به طور معمول شما را به جراحانی که وابسته به همان بیمارستان‌هایی هستند که در آن امتیاز دارند، ارجاع می‌دهند. این بدان معنی نیست که پزشک شما قلبا بهترین منافع را برای شما در نظر ندارد (یا اینکه جراحی که شما به آن مراجعه می کنید عالی نیست)، اما این موضوع انتخاب و توانایی شما در تصمیم‌گیری آگاهانه را محدود می‌کند.

تخصص‌های جراح سرطان

بر خلاف انکولوژیست (متخصص خون و آنکولوژی)، که یک تخصص پزشکی داخلی است، جراحی سرطان یک تخصص جراحی عمومی است. برای اینکه یک جراح سرطان شوند، ابتدا باید یک دوره پنج ساله را در جراحی عمومی تکمیل کنند، پس از آن می‌توانند یک دوره سه ساله در زمینه جراحی سرطان را شروع کنند. پس از آن برخی از جراحان سرطان برای تخصص در انواع خاصی از سرطان مانند سرطان سینه آموزش‌های اضافی دیگری را دنبال می‌کنند. برخی حتی ممکن است در روش‌های خاص جراحی تخصص پیدا کنند.

با توجه به این پارامترها، می‌توان تنوع زیادی از مهارت‌های یک جراح را در نظر گرفت و او را به گزینه‌های جراحی اضافه کنیم. ممکن است شما به یک جراح سرطان مراجعه کنید که در زمینه‌های مختلف انکولوژی عمل می‌کند. در بعضی از بیمارستان‌ها، به ویژه در موارد کوچکتر، ممکن است روش‌هایی مانند جراحی بیوپسی (نمونه برداری از بافت برای تشخیص سرطان) یا لامپکتومی توسط یک جراح عمومی انجام شود. این بدان معنا نیست که این جراحان از توانایی کمتری در انجام این روش‌ها برخوردار هستند. بلکه بدین معناست که ممکن است لازم باشد که شما بیشتر دچار سردرگم شوید تا تعیین کنید که عملکرد آنها در درمان سرطان چقدر است.

در مقایسه با سایر جراحان، یک متخصص جراح سرطان که در پستان متخصص است، آموزش می‌بیند تا انواع مختلفی از روش‌های جراحی، چه معمول و چه غیر معمول را انجام دهد. در میان موارد دیگر، این‌ روش‌های جراحی شامل:

  • لامپکتومی. برداشتن تومور و برخی از بافت‌های اطراف
  • ماستکتومی کامل. برداشتن کل پستان از جمله نوک پستان و حلقه‌ی رنگين دور نوک پستان (آرئولا)
  • کوادرانکتومی. ماستکتومی جزئی که شامل برداشتن یک چهارم از بافت پستان شما است
  • ماستکتومی با حفظ پوست. که در آن پوست پستان حفظ می‌شود اما نوک پستان یا آرئولا حفظ نمی‌شود
  • ماستکتومی با حفظ نوک پستان/آئرولا. برداشتن بافت پستان از طریق ایجاد برشی که در آن نوک پستان و آرئولا حفظ می شوند
  • بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل. برداشت حداقل تهاجمی چند غده لنفاوی در بغل
  • بیوپسی غدد لنفاوی آگزیلاری. برداشتن غدد لنفاوی زیر بازو

برخی از جراحان سرطان حتی در انجام جراحی بازسازی (ترمیم) پستان نیز مهارت دارند، اگرچه اغلب موارد، جراح پلاستیک این عمل را انجام می‌دهد.

چگونه یک جراح پیدا کنیم

طبق مطالعه‌ای که در مجله انکولوژی منتشر شده بود، تقریباً 14000 انکولوژیست در سال 2011 در ایالات متحده مشغول به کار بودند. از این تعداد، کمتر از 500 نفر انکولوژیست جراحی بودند. از آن زمان تاکنون، این تعداد به 800 تا 900 انکولوژیست جراحی افزایش یافته است که هم اکنون توسط انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) تأیید شده‌اند. علیرغم این افزایش، هنوز هم انکولوژیست‌های جراحی، تعداد اندکی هستند و تمایل دارند که در مراکز شهری که دارای بیمارستان‌های اصلی هستند، مشغول به فعالیت شوند. براساس ASCO، تقریباً یک انکولوژیست به ازای هر 20,000 نفر در مراکز شهری وجود دارد، اما در مناطق روستایی فقط یک انکولوژیست به ازای هر 100,000 نفر وجود دارد. 

یافتن یک متخصص جراح سرطان می‌تواند مشکل باشد، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

بعد از اینکه لیست خود را مرتب و آماده کردید، می‌توانید برنامه‌ریزی درمانی را با کمتر از دو قرار ملاقات به صورت حضوری شروع کنید.

صحبت با فردی عاقل و کارشناس

درخواست مراجعه به دوستان، حتی از افرادی که به سرطان پستان مبتلا شده‌اند، ممکن است گول زننده باشد؛ زیرا آنچه که آنها به عنوان بیمار لازم داشته‌اند، ممکن است به هیچ وجه با نیازهای شما مطابقت نداشته باشد. هنگام درخواست مشاوره، این امر را در نظر داشته باشید.

سؤالاتی که باید بپرسید

هنگام ترتیب دادن یک ملاقات، اولین چیزی که باید بپرسید این است که آیا اداره بیمه شما را می‌پذیرد یا خیر. از سوی دیگر، شما می‌توانید با ارائه دهنده بیمه خود برای تعیین جراح ارائه دهنده خدمات داخل یا خارج از شبکه تماس بگیرید. این می‌تواند تفاوت زیادی در میزان پرداخت از جیب شما ایجاد کند. اگر جراح، بیمه شما را قبول نمی‌کند یا شما پوشش ندارید، سؤال کنید که آیا اداره دارای برنامه پرداخت ماهانه است یا یک هزینه تخفیف برای پرداخت پیش رو دارد. اگر اینگونه نیست، جراح ممکن است در صورت لزوم بتواند شما را به کسی که با شرکت بیمه شما همراه است هدایت کند. از پرسیدن نترسید.

پرداخت هزینه‌های درون شبکه‌ای برای مراقبت‌های خارج از شبکه‌ای

اگر تصمیم دارید که رو به جلو حرکت کنید، قبل از تشکیل جلسه خود، لیستی از تمام سؤالاتی را که باید بپرسید تهیه کنید. شما همیشه باید در مورد صلاحیت یک پزشک تردید داشته باشید؛ اهمیتی ندارد که چقدر ممکن است تهدید آمیز و غیر اخلاقی به نظر برسد.

  • چند بار این روش جراحی را انجام داده‌اید؟
  • آیا شما فقط عمل جراحی پستان یا انواع دیگری را نیز انجام می‌دهید؟
  • چه نوع آموزشی برای این روش داشته‌اید؟
  • چرا این روش عمل جراحی برای من مناسب است؟
  • آیا اشخاص دیگری هستند که من باید در نظر بگیرم؟
  • با این روش عمل جراحی چه میزان موفقیت داشته‌اید
  • آیا این عمل می‌تواند توسط جراح عمومی انجام شود؟ اگر نه، چرا؟
  • برای به حداقل رساندن آسیب به ظاهر پستان من، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

این سوالات کمک می‌کنند تا درک اساسی از سرطان و درمان‌های موجود داشته باشید. این به شما کمک می‌کند درباره گزینه‌های مختلف و مزایا یا معایب آنها بحث کنید، تا اینکه گفتگو را فقط به یک یا دو مورد محدود کنید.

دیگر مواردی که باید به آنها توجه کنید

خیال راحت داشتن نباید فاکتور تعیین کننده در هنگام انتخاب جراح باشد؛ اما بدون شک در بعضی از مواقع نیاز است. حتما از جراح خود درباره اینکه آزمایش‌های قبل از عمل شما در یک یا چندین مرکز انجام خواهد شد سوال کنید. پاسخ هر چه باشد، بررسی کنید که این مراکز، آیا امکانات بیمه شما را می‌پذیرند یا خیر. همین امر در مورد متخصص بیهوشی شما که جدا از جراح به او پرداخت خواهد شد؛ نیز صدق می‌کند.

اگر یک جراح نتواند پاسخ‌های لازم را به شما بدهد یا در مورد یک روش توصیه شده مطمئن نیستید، تردید نکنید و با اشخاص دیگری یا با کارمندان مرکز گفتگو کنید. این بدان معنا نیست که شما باید جراح را از لیست خود حذف کنید؛ فقط بدین معنا است که شما نیاز به اطلاعات بیشتری برای احساس اطمینان به انتخاب آنها دارید.

اگرچه مطمئنا شما باید سطحی از آسودگی را با جراحی که انتخاب کردید پیدا کنید؛ نباید دوست داشتنی بودن یک پزشک را با توانایی او اشتباه بگیرید.

به جای اینکه با یک جراح با صلاحیت کمتر که شما او را دوست دارید بروید، ابتدا روی مهارت‌ها، آموزش‌ها و صلاحیت‌های یک جراح تمرکز کنید. با توجه به آنچه که گفته شد، جستجوی خود را گسترش دهید تا جراحی پیدا کنید که نه تنها به او اطمینان دارید، بلکه مطمئن هستید که پزشک همیشه همراه شما خواهد بود.

پلی نیک، افتخار همکاری با چند تن از برجسته‌ترین متخصصان جراحی سرطان پستان در تهران را دارد. در پلی نیک، هدف ما به کار گرفتن بهترین پزشکان است. پلی نیک از معدود مشاوران کلینیک و مراکز درمانی معتبری است که فرایند انتخاب پزشک را به دقت و با بررسی دقیق رزومه آن‌ها انجام می‌دهد.

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.